32

Het bundelen van logistieke stromen is onvermijdelijk zag deze tendens al een tijdje aankomen. Kreeft: “We willen partijen die de focus op innovatie in de stadslogistiek hebben bij elkaar brengen.” En dus ontwikkelde Sommerset de City Logistics Innovation Campus (‘CLIC’) in Bad hoeverdorp. Kreeft: “De samenwerking in de keten moet eigenlijk vanaf de bron tot achter de voordeur, gaan gebeuren. Waar wij sterk in geloven is dat je die bundeling kunt realiseren met zowel bedrijven in dezelfde bedrijfstak, zoals bijvoorbeeld transport, maar ook met bedrijfstakken die elkaar aanvullen. In dat laatste geval kun je denken aan ICT, energie of mobiliteit.” Zo denkt Kreeft dat bedrijven bijvoorbeeld in de foodsector faciliteiten kunnen gaan delen zoals koelcapaciteit. De energiebehoefte kan dan beter op elkaar afgestemd worden, bijvoorbeeld tussen koelcapaciteit en het opladen van elektrische voertuigen. Deze synergie leidt tot lagere kosten. Drukte met bestelauto’s in Houthaven Amsterdam De toekomst van de stadsdistributie ligt in de bundeling van goederenstromen, van bijvoorbeeld hele bedrijfstakken. Dat beweert lector Walther Ploos van Amstel. Hij denkt dat gemeentes op de verkeerde weg zijn als ze geclusterde bedrijven de stad uit jagen, om op die plek woningen neer te zetten. Hij pleit voor slimme en compacte hubs. Hij krijgt daarbij bijval van Robert Kreeft van Somerset Capital Partners, ontwikkelaar van de stadslogistieke innovatie-campus CLIC. 32 - Logistiekvastgoed 2021 P loos van Amstel neemt Amsterdam als voorbeeld. Daar heb je vlak naast de oude binnenstad het Foodcenter, een groot aantal bedrijven dat de horeca in de hoofdstad belevert. Maar het terrein moet plaatsmaken voor woningen. En dus is de lector bang dat de bedrijven verspreid worden over diverse terreinen buiten de stad. Hij vindt dat een onlogische ontwikkeling, het clusteren van bedrijfstakken heeft nu juist de toekomst. Minder en slimmer Ploos ziet een aantal knelpunten in de stadsdistributie. Het grootste knelpunt is ruimte, een volgend knelpunt is veiligheid. De lector stadslogistiek hekelt het grote aantal voertuigen dat stadscentra in wil. “Eén op de zes voertuigen in de stad is logistiek.” Het laatste knelpunt dat hij signaleert is de klimaatproblematiek. “De grote uitdaging in stadslogistiek is vrij simpel, we moeten slimmer, dat betekent met minder voertuigen hetzelfde volume doen. En dat ook nog eens met voertuigen die gezonder zijn, geen vieze stof uitstoten en veiliger zijn. Dat moet vooral met heel veel minder en dat kan alleen maar als je bundelt.” Dat alle bedrijven met hun eigen voertuig de stad in willen is volgens Ploos van Amstel in de toekomst volstrekt uit den boze. Somerset Capital Partners Razendsnelle pitstop Ploos van Amstel denkt dat hubs in de toekomst vaker de vorm van CLIC zullen krijgen: “De traditionele hub aan de rand van de stad, van één bedrijf met zijn eigen auto’s, zal transformerennaar een hub met meerdere bedrijven die met elkaar capaciteit en voertuigen delen.” Ook zal de hub minder een plek worden waar goederen worden opgeslagen. Daarnaast zal de hub ook de uitvalsbasis worden van servicemonteurs die er hun werk voorbereiden. Een bezoek in de stad van een servicemonteur wordt volgens Ploos een razendsnelle pitstop, omdat al het voorbereidende werk al eerder in de hub is gedaan. Volgens Kreeft is CLIC een concept wat elders in het land navolging gaat vinden: “De problematiek is bij alle steden het hetzelfde, dus we gaan dit soort concepten ook bij andere steden in Nederland en Europa zien. CLIC is het punt voor innovatie, een proeftuin. Het is uitvinden, uitproberen en uitrollen. In de Metropoolregio Amsterdam zijn we nu aan het uitproberen. Er is nu al internationale belangstelling voor CLIC.” Systeemverandering Ook Utrecht is aan het experimenteren met hubs en het bundelen van goederenstromen. De nieuwe woonwijk Merwede en aanliggende projecten moeten nagenoeg autovrij worden. Dat zorgt voor nieuwe uitdagingen als het gaat om stadsdistributie. Wethouder Eelco Eerendberg (D66) over tien duizend nieuwe woningen: “Dat betekent dat er meer goederen de stad in en uit moeten. Maar we willen het aantal auto-verkeersbewegin

33 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication