Geen brug te ver voor DIJKHAM bouw in Scania project Voor de bouw van een verbindingsbrug tussen een bestaande productielocatie van Scania in Meppel en de nieuwbouw aan de overkant van de weg, maakte DIJKHAM bouw voor het eerst gebruik van de meest gedetailleerde 3D projectmodellering LOD500. Elk klein detail wordt daarbij in het bouwwerkinformatiemodel opgenomen. En dat wierp zijn vruchten af in een bouwproject dat de dagelijkse productieprocessen van Scania op geen enkele wijze mocht verstoren. 56 - Logistiekvastgoed 2021 S cania Production in Meppel lakt externe, kunststoffen cabine- en chassisonderdelen voor trucks in de gewenste kleuren van de koper. Dit lakproces wordt in diverse spuitstraten volautomatisch uitgevoerd door robots. De gelakte onderdelen worden geleverd aan de drie Europese fabrieken van Scania in Europa, waarvan de assemblagefabriek in Zwolle de grootste en modernste is; goed voor maar liefst 60% van de jaarproductie. Om ook zelf de grondverflaag te kunnen aanbrengen wil Scania Meppel twee nieuwe lakstraten in gebruik nemen. Ruimte voor deze uitbreiding werd gevonden aan de overkant van de weg, waar voormalige bedrijfspanden waren gesloopt en Scania een tijdelijke parkeerplaats in gebruik had. Maar dan moest er natuurlijk wel een verbinding komen tussen de twee panden. DIJKHAM bouw won in 2019 de tender voor dit, op meerdere fronten, uitdagende project. Uitdaging 1: geen bouwhinder “Het was bij de uitvraag meteen heel duidelijk dat Scania op geen enkele manier last mocht ondervinden van onze bouwactiviteiten”, vertelt projectleider Jan Lozeman. “Zij kennen een zeer strak en lean productieproces, met een continue aanvoer van materialen en onderdelen om hun assemblageprocessen in de drie fabrieken optimaal te laten verlopen. Als er ergens in de aanvoerketen een vertraging optreedt, heeft dat grote gevolgen voor de productie.” Werken op vrije dagen Het was niet voor het eerst dat DIJKHAM bouw in een bestaande productieomgeving aan de
59 Online Touch Home