81

Bokkers: “Dat is ook de kracht van onze organisatie. We hebben een dusdanig breed programma, dat we dat allemaal uit eigen hand kunnen.” Het project is vanwege zijn omvang bijzonder, maar er is nog een factor. Top: “Er zat een enorme tijdsdruk op, en dat maakt het interessant. Er zaten slechts negen maanden tussen de opdracht en de oplevering.” Bouwwerkinformatiemodel Die snelle oplevering is volgens Bokkers mede dankzij BIM. Dat staat voor een ‘bouwwerkinformatiemodel’, een digitaal model dat gemaakt wordt voor een gebouw dat op stapel staat. Een BIM wordt opgebouwd uit onderdelen die door diverse partijen worden aangeleverd. Zowel die onderdelen als het geheel bevat onmisbare informatie bij de constructie. Bokkers: “Je bouwt een gebouw eerst helemaal in 3D op je scherm, en daarna bouw je het nog een keer, maar dan buiten in het echt. En dat werkt, in de uitvoering is het heel soepel gelopen. We hebben het zonder oplever-stress kunnen afronden. Dat is op zo’n project een bijzondere prestatie.” Hörmann heeft een groot deel van zijn productenprogramma in 3D beschikbaar voor BIM-ontwerpen. “Het grote voordeel is het terugdringen van de faalkosten, tot bijna nul.” Waar de heren ook enthousiast van worden is het project dat ze deden voor de Graaf Logistics in Oosterhout. Daar werd een extra hal gebouwd. Hörmann installeerde zestien specifieke busDe Graaf Logistics te Oosterhout Busdockjes Voor Hörmann was dit een waardevol en leerzaam project. Top: “Busdockjes zijn de toekomst, nu er steeds meer cityhubs gebouwd gaan worden, waar aan de ene kant grote vrachtwagens komen en aan de andere kant bestelbussen, al dan niet elektrisch. En wij zijn er trots op dat wij dat nu al leveren.” In Veenendaal werkte Hörmann mee aan de bouw van een nieuw warehouse voor Heebink Logistic Services. Hörmann had een belangrijke voorsprong op de concurrentie. Het bestaande pand van Heebink is uitgerust met Hörmann-deuren. Top: “Die doen het na dertig jaar allemaal nog perfect, ook vanwege goed onderhoud. En dat was een belangrijke reden dat Heebink met ons in zee De geschiedenis van Hörmann gaat 85 jaar terug, maar het bedrijf sloeg pas echt zijn vleugels uit in de jaren 50 van de vorige eeuw, toen het bedrijf begon met de industriële productie van een destijds revolutionaire garagedeur, de Berry-kanteldeur. In ons tijdsgewricht is Hörmann in Europa de toonaangevende aanbieder van onder andere garage- en industriedeuren, deuren, deur- en hekwerkaandrijvingen en dockequipment. Het bedrijf heeft daarvoor 36 gespecialiseerde fabrieken wereldwijd, waarvan eentje in Alkmaar. Een paar indrukwekkende getallen zijn de jaaromzet van ruim 1 miljard euro, 6000 medewerkers, en een totale productie van inmiddels 20 miljoen deuren. de inpandige laadperrons werd gekozen voor een onorthodoxe oplossing. Top: “Samen met de opdrachtgever hebben wij gekozen voor een dock-hoogte van 1000mm zodat al hun trailers op elke leveller kunnen docken.” Hörmann heeft een veel breder scala producten dan je zou denken. Zo legt het bedrijf zich ook toe op toegangstechniek en aanrijdbeveiliging. Dus, ook al kom je alleen maar voor een deur, je gaat naar huis met een totaaloplossing. ‹‹ Contact J. Heebink Logistic Services te Veenendaal docks, op maat gemaakt voor Mercedes Sprinters en VW Crafters. Dat zijn busjes voor pakketvervoer. Top: “We zijn daarvoor gaan testen met proefopstellingen. De twee bussen zijn niet even groot, zelfs de laadvloer zit op een andere hoogte. Dus moesten we een gulden middenweg vinden.” De uitdaging bij dit project zat hem in de ligging van de hal, de docks liggen in de wind. De kussenshelters moesten goed afdichten, om te voorkomen dat de kou binnen zou komen. Bokkers: “Dit was 100% maatwerk, en daar is De Graaf voor gevallen.” Na goed rekenen en uitputtend testen is het gelukt om shelters te ontwerpen die perfect afdichten. “En dus weer een zeer tevreden opdrachtgever.” wilde.” Heebink heeft geen uniform wagenpark, volgens de heren rijdt er nagenoeg elk soort trailer. Maar die moeten wel allemaal kunnen laden, en dat werd de uitdaging. Top: “Dit was een leuk project omdat we hier goed moesten nadenken, het was geen standaard project. We moesten iets passends maken. Het doet een beroep onze creativiteit.” Toegangstechniek Het nieuwe warehouse kent een inpandig laadperron met een bovenloopkraan, vooral voor het laden van staal. Hörmann leverde meerdere grote overhead-deuren, maar ook de deuren voor de buitendocks, brandschermen en loopdeuren. Voor Hörmann Nederland BV Peter Stoop, algemeen directeur Hugo Top, key-accountmanager Henk-Jan Bokkers, product-technisch manager Nina de Wit, marketing coördinator Harseslaarseweg 90, Postbus 240 3770 AE Barnveld. 0342 – 429 400 www.hormann.nl Foto’s: Fotostudio 155 Logistiekvastgoed 2021 - 77

82 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication