81

aan. Bijvoorbeeld de congestie op het net. Maar hij kan ook vragen hebben over de constructie en het draagvlak van het dak, en de resterende levensduur. En tenslotte is de vraag waar een ondernemer zijn geld in wil stoppen, en of zonnepanelen op de eerste plaats komen. Voor al deze vraagstukken biedt Sunrock een oplossing. Osinga: “Wij ontzorgen, want het is niet zo makkelijk als het lijkt. En dan kijken we naar de eigenaar van het pand, maar ook naar de gebruiker.” Congestie De vraag naar elektriciteit zal de komende jaren groeien. Denk bijvoorbeeld aan stadsdistributie, die binnen een paar jaar emissieloos is. Ondernemers zullen overstappen op elektrische vrachtwagens. Die trucks moeten aan een laadpaal. Patrick van Raalte is Business Development Manager bij Sunrock, volgens hem zijn de netbeheerders niet klaar voor die ontwikkeling, het onderliggend netwerk kan die vraag niet aan. “In zuid en oost Nederland kleurt de congestie kaart diep rood. Dat zijn gigantische problemen voor ons en voor onze klanten.” De oplossing is natuurlijk om meer kabels in de grond te leggen. “Daar zijn netbeheerders druk mee bezig, maar het gaat helaas niet snel genoeg.” Sunrock heeft al situaties meegemaakt waar ondernemers op nieuwe bedrijventerreinen twee tot drie jaar op een stroomaansluiting moeSunrock is in Nederland de grootste speler op het gebied van zonne-energie. Het ontwikkelt en realiseert sinds 2012 grootschalige zonneparken op daken van logistiek en commercieel vastgoed. Daarnaast financiert en beheert Sunrock de volledige installatie. Twee jaar geleden werd Sunrock overgenomen door COFRA, van de ondernemersfamilie Brenninkmeijer. Merel Osinga: “Dat geeft zekerheid bij marktpartijen, want Cofra geeft ons financiële back-up, maar er spreekt ook veel vertrouwen uit.” Merel Osinga en Patrick van Raalte ten wachten. Van Raalte biedt hulp: “Dan gaan wij heel slim met de ondernemer kijken wat er wel kan. Wij zoeken een set-up zodat de ondernemer toch zijn locatie kan laten draaien.” De oplossing voor de congestie zou een losse accu kunnen zijn. Van Raalte: “We hebben recent een accu van 1 MW geplaatst bij DC5 van Prologis in Tilburg. Die is zo groot als een 40ft zeecontainer.” Bij Prologis zijn op het dak van 70.000 m2 zonnepanelen met een vermogen van 4MW gelegd. Het net had maar 50% capaciteit voor de terug-levering. “De accu wordt overdag geladen. ’s Avonds geeft hij zijn stroom af, bijvoorbeeld om de vrachtwagens op te laden.” Bijkomend voordeel van deze accu is dat daarmee het net wordt gestabiliseerd. www.sunrock.com ‹‹ Logistiekvastgoed 2022 - 81

82 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication