Bron: CLIC Amsterdam, www.clicamsterdam.nl aansluiting op het elektriciteitsnet nodig is. ‘Ik denk het niet, maar het is wel handig.’ De term contractuele congestie valt steeds vaker. Daarom is het goed dat Kieboom deze term eerst helder uitlegt. “Er zijn twee soorten congestie op het net. De fysieke congestie ontstaat doordat er meer energie wordt gevraagd of terug geleverd dan het net daadwerkelijk aankan. Contractuele congestie ontstaat doordat een contractant meer ruimte op het net reserveert dan hij in de praktijk nodig heeft. Het probleem is dat een netbeheerder deze capaciteit maar één keer mag uitgeven. Daardoor is er altijd een deel onbenutte capaciteit en is het net snel vol.” En dan is er nog een derde issue: die van de terug levering. “Het is niet altijd mogelijk om alle ongebruikte energie zomaar terug te leveren aan het net.” Een aansluiting op het net met bijbehorende energielevering niet meer zo vanzelfsprekend is. “Een aansluiting is nog wel nodig voor de zekerheid van energie, maar het hoeft niet te betekenen dat er gebruik van moet worden gemaakt.” Hoe dat werkt, legt Kieboom uit aan de hand van twee bestaande projecten. Haar conclusie is dat er niet één oplossing is, maar dat het altijd gaat om maatwerk. Energie op project CLIC Het project CLIC Badhoevedorp als cityhub, heeft de ambitie om de goederenstromen in de stad Amsterdam geheel elektrisch te laten verlopen. Dus al het transport van goederen zowel in als uit de stad. “Als je daarvoor de transportmiddelen centraal wil opladen zou het grootste elektrische laadstation van Europa nodig zijn en zouden we het net enorm belasten. Om alles elektrisch te kunnen vervoeren zul je begrijpen dat de energiebehoefte op deze campus enorm is. In eerste instantie zou er hier ook congestie optreden, maar die is gaandeweg opgeheven. Maar omdat ook onze intrinsieke motivatie altijd geweest is om zo veel mogelijk zelfvoorzienend te kunnen zijn, zijn we hier een pilot met Liander gestart om de piek op het net zo laag mogelijk te houden en eigen opgewekte energie binnen de campus te kunnen delen. Hiermee maken we het mogelijk dat hier straks meer dan 600 vervoersmiddelen geladen Bron: intospace®, 2023 28 - Logistiekvastgoed 2023 kunnen worden.” Naast Liander zijn er ook kennisinstituten betrokken bij het project, waaronder TNO, om mee te denken over deze interessante vehicle-to-grid oplossingen. Energie op project AMS05 Bij het project op Schiphol Trade Park was er geen gecontracteerd vermogen op levering en konden vanwege de netcongestieproblematiek niet alle 15 bedrijven, die zich wilden vestigen, stroom afnemen. Daar is op zoek gegaan naar een oplossing om het pand zelfvoorzienend te maken. “De oplossing hebben we daar gevonden in de combinatie van zonnepanelen, batterijen en een gasturbine
29 Online Touch Home