46

‘Het DNA van Hunkemöller is vertaald naar dit pand’ Op bedrijventerrein Stichtsekant in Almere verrijst het nieuwe distributiecentrum van Hunkemöller. Het fraai vormgegeven gebouw doet de naastgelegen gebouwen enigszins verbleken, vindt Marieke Loves van DC&I, dat het ontwikkelproces begeleidt. “Hunkemöller wilde een state-of-the-art gebouw waarbij kantoor en dc van dezelfde esthetische kwaliteit moesten zijn.” “V anuit haar missie en visie wil Hunkemöller geen onderscheid maken tussen mensen. Dat moest ook in het ontwerp tot uiting komen. De uitstraling van het hoofdkantoor moest terugkomen in het dc, ondanks de totaal andere functie. Je ziet dat dat gelukt is door de belijning en de kleurstelling van het pand. Verder is het gebouw elegant en transparant, met veel lichtinval. In feite is het DNA van Hunkemöller vertaald naar het pand”, zegt Loves. Complex proces Adviesbureau DC&I werd door de lingeriewinkelketen ingeschakeld om het totale ontwikkelproces te begeleiden. Loves: “Dat is een veelomvattend en 46 - Logistiekvastgoed 2023 niet te onderschatten proces. Wij communiceren bijvoorbeeld met de gemeente over de grondaankoop en geven de opdrachtgever advies over de locatie, het ontwerp en de technische specificaties. Het beoordelen en vergelijken van de ingediende voorstellen van architecten en aannemers en het selecteren van de juiste partners hoort er ook bij. Wij zijn de spil in de communicatie tussen alle betrokkenen. Het is echt heel breed en we zijn pas klaar na de oplevering.” Collega Dries Castelein: “Wij letten erop dat er een goede match is tussen de partijen. Je gaat namelijk langjarig met elkaar aan de slag en dat gaat veel verder dan alleen de kosten. Bovendien is bouwen ook niet de corebusiness van onze opdrachtgever, dus die moet je samen ondersteunen en ontzorgen.” Loves: “Ontwikkelen is een complex proces dat fulltime aandacht vraagt terwijl de dagelijkse business doorgaat.” Duidelijke visie Ingenieurs- en architectenbureau DENC tekende voor het esthetisch en functioneel ontwerp, de technische engineering en de bouwbegeleiding. Peter van Meerwijk: “Binnen die gestelde kaders wil je het hoofdkantoor wel een eigen identiteit meegeven. Dus de belijning, het kleurgebruik en veel details zijn hetzelfde, maar het kantoordeel heeft een eigen massa, volume en beeld.” Het kantoor heeft rondom glazen gevels met uitkragingen van dak en luifels als natuurlijke zonwering. Triple glas laat het licht binnen, maar houdt de warmte buiten. Ook het dc heeft opvallend veel glas in de gevel, ook aan de achterzijde. De lichtinval is zo uitgedokterd dat het aansluit op de transportgangen en inrichting in het magazijn. “De opdrachtgever had een duidelijke visie op de gewenste uitstraling. Daardoor konden ze onze architect telkens snel en duidelijk van feedback voorzien en realiseerden we in heel korte tijd het hele plan. Het complete interieur en exterieur werkten we vervolgens uit in 3D.” Het pand ligt pal aan de A27. “Een zichtlocatie dus en Welstand zei: ‘Jullie ambitieniveau is hoog, dus daarop beoordelen we.’ Uiteindelijk leidde dit tot het huidige resultaat.”

47 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication