21

Als de stad verder wil groeien maar nieuwe ruimtes zijn beperkt, wat doe je dan? Dan is de transformatie van gedateerde kantorenparken een van de oplossingen. Neem SPOT Amsterdam in Amsterdam Zuidoost. Op de plek van een verouderd kantorenpark komt een kosmo politisch woon- en werkgebied, dicht bij het hoofdstedelijke centrum, metro- en treinstations en snelwegen. V astgoedontwikkelaars COD en DUQER, die eerder met de gemeente Amsterdam een ontwikkelovereenkomst sloten voor het project rondom de Hogehilweg in Amstel III, staan in de startblokken. De bedoeling is om circa 1.100 nieuwe woningen en 20.000 m2 aan nieuwe werk- en overige functies te realiseren. Het nu nog monofunctionele kantorengebied zal dus veranderen in een energieke woonen werklocatie. In totaal maken zes kleine kantoorgebouwen plaats voor negen nieuwe gebouwen met hoogtes tot en met 100 meter. Het SPOT-masterplan is getekend door KAAN Architecten. Landschap- en interieurontwerper Inside Outside bedacht het ontwerp van de openbare ruimte waarbij sport en gezondheid centraal staan. Eind 2023 zal de eerste fase van het project klaar zijn. Het merendeel van het woningaanbod in SPOT bestaat straks uit compacte en middelgrote appartementen in de sociale, middeldure en vrije sector, in een mix van koop en huur, volledig volgens ‘Amsterdams model’. Naast wonen is er plek voor een kantoor van ongeveer 8.000 m2 , aangevuld met kleinschalige bedrijven, nieuwe werkconcepten, horeca, detailhandel, medische voorzieningen en sport, want het moet een woonwijk worden mét voorzieningen. SPOT maakt deel uit van Amstel III, de grootste gebiedstransformatie in Amsterdam. De hele corridor van het Amstelstation tot aan het AMC gaat op de schop. Deelauto’s “De geplande nieuwe stadswijk ligt eigenlijk heel logisch, tussen de stad én het groene buitengebied, zoals de Gaasperplas en de Ronde Hoep”, zegt vastgoedontwikkelaar Randy van den Broek van COD in Amsterdam. “Toekomstige bewoners zijn zo in het centrum, op Schiphol of de Zuidas, vanwege de geweldige bereikbaarheid. Grootstedelijke voorzieningen zoals winkelcentrum Amsterdamse Poort en het gebied rond de Johan Cruyff ArenA liggen op loopafstand. We stimuleren daarom ook gericht op nieuwe vervoersconcepten in SPOT, zoals deelauto’s, -fietsen en ov-abonnementen. Voor auto’s zal een lage parkeernorm gelden.” De belangstelling voor SPOT is nu al groot. Inmiddels hebben ruim 7.000 mensen zich voor informatie online aangemeld via de site www.SPOTamsterdam.nl. Betaalbaar alternatief Een compleet nieuwe wijk specifiek in Zuidoost bouwen, met wonen en werken, is best spannend, meent Hans Zippro van het Utrechtse DUQER. “We anticiperen eigenlijk op de pioniersgeest van de toekomstige bewoners. We bieden hen een betaalbaar alternatief voor het wonen in de stad, ook voor starters. Tweederde van het aantal woningen valt in de sociale en middeldure sector”, aldus Zippro. Voor de geplande vierkante meters werkvloer zullen kleine en middelgrote bedrijven worden gezocht. “We zoeken geen Zuidasactiviteiten. Het gaat vooral om type bedrijven die nu ook al in het gebied zitten, dus met veel creatieven”, zegt Randy van den Broek. Moeten we ons met SPOT en de ontwikkelingen in nabije de omgeving van de corridor Amstel – AMC voorbereiden op New Yorkse dynamiek en uitstraling? “Nee, in geheel niet”, antwoordt Van den Broek. “De ontwikkelingen in het gebied zullen vooral aansluiten op de couleur locale in stadswijken. Dat betekent bijvoorbeeld dat de onderkant van de gebouwen Stationslocaties 2019/2020 - 21

22 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication