STATIONSLOCATIES | STATIONSLOCATIES | STATIONSLOCATIES | STATIONSLOCATIES | STATIONSLOCATIES | STATIONS Zaandam De perrons en de stationshal van het treinstation in Zaandam hebben sinds augustus een nieuwe entree. Vanuit het centrum is het station alleen nog bereikbaar via de zogenoemde ’spooroverbouwing’. Met de opening van de nieuwe entree is de sluiting van de oude een feit. De nieuwe ingang maakt deel uit van de modernisering van de stationshal, inclusief de ‘overbouwing’ met winkels en de fietsenstalling aan de Houtveldweg waar ruimte zal zijn voor 1400 fietsen. Zaancorridor De provincie Noord-Holland werkt sinds 2014 samen met NS, ProRail en diverse gemeenten langs de Zaancorridor - het spoor van Amsterdam naar Heerhugowaard - aan het aantrekkelijker maken van de stationsomgevingen. De samenwerking bij de Zaancorridor is een pilot op het gebied van knooppuntontwikkeling. Door de goede bereikbaarheid vanuit Amsterdam liggen langs deze corridor van dertien ov-knooppunten kansen voor woningzoekenden, bedrijven en voorzieningen. De komende jaren legt ProRail rond diverse stations langs de Zaancorridor duizenden extra fietsparkeerplaatsen aan. De gemeenten die participeren in het project zijn Amsterdam, Zaanstad, Castricum, Uitgeest, Heiloo, Alkmaar en Heerhugowaard. Ede-Wageningen Ook Ede-Wageningen staat voor de transformatie van het stationsgebied. Het moet straks optimaal bereikbaar zijn door ingrijpende veranderingen in de infrastructuur. De nieuwe spoorzone verbindt straks twee woonwijken in Ede. Dankzij de vernieuwing naderen vrijwel alle reizigers het station straks vanaf de zuidzijde. Hierdoor is het mogelijk om het aantal winkels te verdubbelen (500 m2 ). Een P+R met ruim 500 parkeerplaatsen en een stalling voor ongeveer 1.800 fietsen zijn in voorbereiding. Daarnaast komt er een bewaakte stalling (eerste 24 uur gratis) voor ongeveer 6.000 fietsen. De gemeente Ede, ProRail en NS Stations werken samen aan het project Spoorzone Ede dat mede mogelijk wordt gemaakt door het ministerie Infrastructuur en Waterstaat en de provincie Gelderland. De bouwwerkzaamheden zijn inmiddels vertraagd. Het nieuwe station Ede-Wageningen kan vermoedelijk pas in 2023 in gebruik worden genomen. Haarlem De gemeenteraad van Haarlem heeft een aantal ontwikkelzones aangewezen, waarin onder andere plaats is voor extra woningbouw. In het gebied Zuid-West ligt de zogeheten ontwikkelzone ‘Spoorzone West’. De plannen voor dit gebied steunen op een ontwikkelvisie die in samenspraak is gemaakt met bewoners, ondernemers en gebruikers van ZuidWest. Het plangebied loopt over een lengte van circa 1.500 meter parallel aan de spoorlijn Haarlem-Leiden en bestaat deels uit een verouderd bedrijventerrein. De Ontwikkelcombinatie Spoorzone West (OSW) wil het versnipperde en rommelige gebied transformeren in een aantrekkelijk woongebied. Architect Francine Houben van Mecanoo is voor die opdracht gevraagd. Hoeveel woningen er in het gebied langs de spoorlijn kunnen komen is nog niet bekend. OSW richt zich voorlopig op 1.500 woningen (hoofdzakelijk appartementen). 82 - Stationslocaties 2019/2020
83 Online Touch Home