STATIONSLOCATIES | STATIONSLOCATIES | STATIONSLOCATIES | STATIONSLOCATIES | STATIONSLOCATIES | STATIONS Deventer In Deventer is drie jaar hard gewerkt aan Plan Spoorzone. Het beslaat het hele gebied aan de stadszijde van het treinstation. De aanzet voor Plan Spoorzone was de aanleg van een fietsenkelder onder het stationsplein. De gemeente besloot daarop de gehele stationsomgeving opnieuw in te richten en te verlevendigen. Ook het gebied voor het station, vanaf de Leeuwenbrug en Schouwburg Deventer tot en met de weg voor het station, ging op de schop. Zo is er meer samenhang, groen en een betere aansluiting op de binnenstad gekomen. De verkeersdoorstroming is verbeterd. Nijmegen Gemeente Nijmegen werkt aan plannen om het station en de omgeving te verbeteren. Dat gebeurt samen met ProRail, NS en de provincie Gelderland. Aan de westkant van het station komt een volwaardige tweede ingang, met een herkenbare en zichtbare entree. Zoals in veel steden krijgt Nijmegen ook een nieuwe fietsenstalling. De aanpassingen in het stationsgebied hangen samen met het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS). ProRail voert dit programma uit in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, samen met de vervoerders. Uiterlijk in 2028 moet er iedere tien minuten een trein rijden op de zes drukste trajecten in Nederland. Station Nijmegen is het eindpunt van de lijn Schiphol–Utrecht–Arnhem/Nijmegen. Voor PHS is het nodig dat Nijmegen een derde perron krijgt. De uitwerking van de plannen gebeurt in overleg met omwonenden en andere belanghebbenden. De verwachting is dat de westelijke ingang in de periode 2022 - 2026 in gebruik kan worden genomen. Voor de oostkant en het stationsgebouw zijn er nog wensen. Nijmegen wil graag betere fietsstallingen op het Stationsplein realiseren en betere mogelijkheden om te wachten voor de busreizigers. Daarnaast moet het station een uitstraling krijgt die beter past bij de toegang tot de stad. Zwolle In hartje Zwolle ligt Spoorzone Hanzeland. Het is een dynamische kantorenlocatie (met een vloeroppervlakte van 200.000 m2 ) met kantoorpanden én ruimte voor specifieke nieuwbouw. Op dit moment biedt de locatie al plek aan met name Rijksdiensten en andere publieke dienstverleners. Aan de basis van de ontwikkeling van de spoorzone ligt het Ontwikkelperspectief voor het Zwolse stationsgebied. Het beschrijft de ambities die de gemeente Zwolle, de provincie Overijssel, NS en ProRail hebben met het gebied in de komende 15 tot 20 jaar. Daarin is ruimte voor de verbouwing van het stationsgebouw, waarvan het voorzieningenaanbod verder moet aansluiten op de wensen van reizigers en alle andere gebruikers. Dagelijks passeren circa 60.000 mensen station Zwolle. De verwachting is dat de verbouwing van het stationsgebouw in eind 2020 is afgerond. Emmen Het verouderde stationsgebied in Emmen wacht een opknapbeurt. De gemeente wil het versterken als knooppunt voor het openbaar vervoer. Op het wensenlijstje staan het verplaatsen van de busremise, het verbeteren van de aanrijroutes van bussen, het verbeteren van wandel- en fietsroutes tussen station en centrum en onderzoek naar verkeersmaatregelen in de omgeving. In ieder geval moet de Stationsstraat de ‘rode loper’ worden voor mensen die vanaf het station naar het centrum willen. Verder doet de gemeente onderzoek naar draagvlak bij ondernemers op het Emmtect-industrieterrein voor het realiseren van een spoorboog en terminal. 88 - Stationslocaties 2019/2020
89 Online Touch Home