11

Utrecht Centraal, Rotterdam Centraal, Den Haag Centraal, Station Arnhem en Breda; de grote stations die in de afgelopen jaren zijn verrezen zijn stuk voor stuk visitekaartjes voor NS en ProRail. Het zijn de meest zichtbare tekenen van de groei op het Nederlandse spoor. Maar er is meer nodig om de groei van Nederland bij te houden betoogt Astrid Bunt, directeur Stations bij ProRail. Astrid Bunt “E en betaalbare woning vinden in een fijne buurt met goede voorzieningen is zoals bekend op dit moment een van de grootste maatschappelijke problemen. De komende jaren moet een grootschalig bouwprogramma van de grond komen om honderdduizenden nieuwe woningen te realiseren. Met goede spoorverbindingen en stations helpen NS en ProRail woningbouw mogelijk te maken in het hele land door te zorgen dat nieuwe woningen en wijken goed bereikbaar zijn.” Spoorcapaciteit vergroten “En als die woningen er straks staan, moeten de treinen en ook de stations dertig tot veertig procent meer reizigers aankunnen dan nu. Het betekent dat we de komende twintig jaar de spoorcapaciteit op bijna alle lijnen moeten vergroten. Dat kan met het invoeren van het Europese digitale spoorsysteem ERTMS, maar ook met zeker veertig middelgrote tot kleine treinstations. De capaciteit en voorzieningen op bestaande stations zullen we hierop moeten aanpassen.” Ongekende hoogten “Als we ons door de terugval in reizigersaantallen vanwege corona laten leiden, kan Nederland op termijn niet meer voldoen aan de vraag naar mobiliteit, huisvesting, economische ontwikkeling en duurzaamheid. Uit onafhankelijk onder blijkt dat het personenvervoer over de weg en het spoor al snel weer Stationslocaties 2021/2022 - 11

12 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication