18

De Wilde: ‘De samenwerking aan de voorkant beter regelen, dat is onze inzet’ visie en een meer integrale aanpak. Blokland: “Er gebeurt al veel in en rond de stations, maar we hebben bij IenW nog veel meer ambities. Daarbij was de vraag hoe je die uitdagingen en alle betrokken partijen bij elkaar brengt. Dat was de aanleiding om een Stationsagenda te willen maken.” Barneveld Noord, fotograaf Stefan Verkerk wikkelen, anders hebben we over twintig jaar een probleem. Een station veranderen duurt lang. En de samenwerking die daarvoor nodig is aan de voorkant beter regelen, dat is onze inzet.” Aanleiding Voormalig staatssecretaris Van Veldhoven formuleerde de ambitie om tot een gezamenlijke Stationsagenda te komen met ProRail, NS Stations, gemeenten, provincies en vervoerders en die moet helpen om diverse uitdagingen in het openbaar vervoer het hoofd te bieden. De verwachte groei van het aantal reizigers, de toename van het aantal vervoerders op het spoor, verduurzaming, de stedelijke ontwikkeling op en nabij de stations, de benodigde transfercapaciteit en de gebiedsontwikkeling zijn de belangrijkste. Volgens de staatssecretaris was er behoefte aan een heldere beleidsToekomstperspectief De Stationsagenda moet een richtinggevend beleidsdocument worden voor de lange termijn. Niet van bovenaf opgelegd, maar gedragen en gevoed door de stakeholders, zegt Blokland. IenW, ProRail en NS Stations fungeren als de trekkers en zorgen dat partijen als gemeenten, vervoerders, vastgoedpartijen en bijvoorbeeld vrijwilligersorganisaties betrokken worden. Blokland: “We weten nog niet wat er uitkomt; we zitten middenin het proces. We zien wel heel veel enthousiasme bij alle betrokkenen.” Bunt: “Het is geen investeringsagenda, het is een visie.” Blokland: “Precies, het is een toekomstperspectief. Het gaat niet over geld en daarom kun je ook je dromen opschrijven.” Bunt: “En stap voor stap gaan we al op Perronkappen Den Bosch 18 - Stationslocaties 2021/2022

19 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication