we doen het tegenovergestelde. We hebben straks een plan waarin we de bouwblokken in veel planfasen met veel verschillende partijen gaan ontwikkelen. Een stuk gaat naar een ontwikkelaar, een stuk is voor zelfbouw, er is een stuk voor een corporatie, er komt een stuk om met elkaar gestapeld te bouwen. En er komen verschillende architecten op. Zo werken we aan eigenaarschap in het gebied.” En dus krijgt ook particulier initiatief alle ruimte: tussen de blokken kunnen belangstellenden hun eigen huis bouwen, met vier lagen. Of twee families kunnen gestapeld bouwen. “Als er kleine particuliere woningcorporaties ontstaan, dan zou ik daar energie in willen steken.” Toekomstgericht Het gebied is vrijgekomen doordat Jaarbeurs Utrecht ruimte inlevert. Die is zich aan het heroriënteren op zijn positie, wat door de coronacrisis niet makkelijker wordt. Nu is een groot deel van de tien hectare nog parkeerterrein. Dat is midden in de stad niet meer van deze tijd. Ook zal de Jaarbeurs een aantal hallen afstoten, zoals de Prins van Oranje-hal. De auto krijgt geen ruimte in het gebied, alleen elektrische deelauto’s kunnen er parkeren. Bewoners die toch een auto willen moeten die op afstand parkeren. De Nijs: “We richten ons op fietsers en voetgangers, met slimme oplossingen voor pakketbezorging en andere mobiliteit.” Het streven is om goede verbindingen te maken door het gebied heen. Zo ontstaat er een route vanaf de Moreelsebrug, een Central Park Vlak naast Utrecht Centraal ligt Central Park, het gebouw is eind augustus opgeleverd. Ferry Theunisse is namens de gemeente de uitvoeringscoördinator. “Het is een heel bijzonder gebouw. Met name het atrium op de 11e en 12e etage, dat is een minipark met een oppervlakte van 500 m2 .” Naast Central Park liggen meer nieuwe gebouwen, zo is woongebouw De Syp al in gebruik, 90 meter hoog, met 266 woningen en commerciële ruimte in de plint. In de voet van het gebouw is een monumentaal pand verwerkt. Theunisse: “En dan komt er nog een torentje van 45 meter hoog met 120 appartementen.” Hij is blij met het resultaat: “Het is fantastisch wat er in dit gebied gebeurt. Ik ben ingestapt toen het oude station gesloopt werd. En als je nu ziet wat er staat in het hele Stationsgebied, fantastisch. En ook Het Forum heeft enorme kwaliteit. Daar kan Utrecht trots op zijn, fenomenaal.” Alles in het gebied moet duurzaam zijn. Bij Central Park is dat zeker gelukt, het pand draagt het BREEAM Excellent-certificaat. Stationslocaties 2021/2022 - 33 voetgangers- en fietsbrug naast de Rabobank, en door het gebied naar het nieuw te ontwikkelen Lombokplein en de omliggende wijken. Van sociaal tot duur Ondanks de omvang is er veel aandacht voor sociale cohesie, meent De Nijs: “We willen geen anonieme gebieden maken, men moet elkaar juist tegenkomen. Dus niet je auto in de parkeergarage en dan met de lift naar de 21e verdieping. Maar eerst naar een centraal plein en dan pas omhoog.” Ook de samenstelling van de bewoners wordt divers, omdat er gebouwd wordt in alle segmenten van de woningsector, van sociale huur tot dure koop. “Veel woningen, maar met een kleine korrel en een menselijke maat.” << Het Forum Een belangrijk onderdeel aan de westkant van het nieuwe Stationsgebied is Het Forum, een looproute op plus-één niveau. Het verbindt de Moreelsebrug met de ingang van Utrecht Centraal, het WTC, het Stadskantoor en binnenkort ook met Central Park en de Van Sijpesteijnkade. Hoewel het Forum nog relatief nieuw is, wordt het Stationsplateau nu al stevig opgewaardeerd. En dat heeft een reden, zegt Lidwien van der Noll, de projectmanager: “Het was een heel stenig plein. Men had angst dat het qua loopstromen niet goed zou lukken. Maar nu het in gebruik is blijkt er voldoende ruimte te zijn om aanzienlijk te gaan vergroenen.” Zo zijn er voor het Stadskantoor grote perken met planten gekomen. Ook de verlichting wordt uniform gemaakt en er komen meer zitplekken. Het groen is laag, behalve bij Central Park. “Daar loop je echt tussen het groen en zie je niet wat er aan de andere kant is. Ik vind het supermooi worden.”
34 Online Touch Home