Dordtse dromen over de Spoorzone Spoorzone Dordrecht Maasterras by Mecanoo Ontwikkelvisie Spoorzone: startpunt voor het Dordrecht van de toekomst. Het groenste station van Nederland, een autovrije wijk aan de Oude Maas… de Dordtse Spoorzone biedt volop kansen voor de groeiambities en ontwikkeling van Dordrecht. Het spoor, nu vaak een barrière, vormt daarin juist de verbinding tussen bijzondere nieuwe stadswijken en spectaculaire groengebieden. W ethouder Rik van der Linden: “In Dordrecht komen 10.000 nieuwe woningen. Het gebied rondom het spoor lijkt niet de meest voor de hand liggende plek om een groot deel van die woningen te ontwikkelen, maar het tegendeel is waar. Het gebied heeft juist veel potentie: goed bereikbaar, dichtbij voorzieningen, dichtbij de historische binnenstad, de rivier en het buitengebied.” In de ontwikkelvisie van architectenbureau Mecanoo voor de Dordtse Spoorzone komen droombeelden tot leven. Er is veel mogelijk in het gebied. De ontwikkelvisie benadrukt de veelzijdigheid van de stad. Het verbindt historie en natuur, maar omarmt ook rauwe kanten als het spoor en de industrie. Het spoor wordt een omgeving met plekken om te verblijven, met volop ruimte voor nieu66 - Stationslocaties 2021/2022 we ontwikkelingen. Dordrecht laat het zien met haar 800 jaar ervaring. Stad van handel en innovatie, natuur en stedelijke ontwikkeling, water, evenementen, sport, fietsen en wandelen. Kortom, een stad met een prachtige historie én een prachtige toekomst. Ontwikkeling stationsgebied De ontwikkeling van de Dordtse Spoorzone brengt een volgende stap in de verbetering van de stationsomgeving, aan zowel de centrumzijde als de parkzijde. Aan de centrumzijde werkt de gemeente Dordrecht al aan een openbare ruimte met een hoge verblijfskwaliteit. Doorgaand autoverkeer wordt teruggedrongen. Een toekomstige stap is om ook de belangrijkste route naar het station autoluw te maken. Van der Linden: “Aan de parkzijde werken we samen met ProRail en Provincie Zuid Holland aan een nieuwe fietsenstalling, wat gelijk een prachtige entree wordt voor deze ingang. Deze uitgebouwde stationsingang wordt geïntegreerd met de verbreding van de perrons en een passage onder de sporen door. Het aangrenzende Weizigtpark richten we ook opnieuw in. Dit gebied krijgt een enorme upgrade.” Aan de parkzijde van het station wonen 80.000 inwoners van Dordrecht die graag verbonden worden met het centrum en de historische binnenstad. Station Dordrecht, tussen park en binnenstad Een station tussen park en binnenstad. Waar verder in Nederland vind je dat? Als er één plek is om een mooie verbinding te leggen over het spoor heen, dan is het wel hier. Want zou het niet mooi zijn om vanuit het park ten zuiden van het station in één beweging naar de binnenstad te wandelen? Maasterras, wonen met je voeten aan het water Grenzend aan het spoor, op fietsafstand van het station en aan het water van de Oude Maas biedt het Maasterras ruimte voor een compleet nieuwe autoluwe woonwijk en stedelijk-economische functies. Een plek waar gezinnen en starters in de stad een woning vinden vlakbij werk, voorzieningen, cultuur en goede bereikbaarheid over het spoor en het water.
67 Online Touch Home