8

De Zwolse spoorzone op weg om groenste station van NL te worden Wie al een tijdje niet meer de trein naar Zwolle heeft genomen, zal bij het uitstappen versteld staan. Het stationsplein aan de noordzijde heeft een ware metamorfose ondergaan. Het vormt nu een prachtige, groene entree naar de stad, primair ingericht voor fietsers en voetgangers. Het busstation is verplaatst naar de zuidzijde, waar het een integraal onderdeel van het station is geworden. De fietsen gaan ondergronds in de meest moderne fietsenstalling van Nederland. De volgende stap is een voetgangersbrug en de ontwikkeling van een nieuw, bruisend en creatief stuk stad aan de zuidzijde. V ol trots toont wethouder Ed Anker de schetsen voor de passerelle, een loopbrug die een verbinding gaat vormen tussen de oude binnenstad en het nieuw te ontwikkelen gebied aan de andere kant van het spoor. “Het wordt een prachtig houten bouwwerk, met veel groen. Een plek ook waar je heerlijk even kunt zitten op een bankje. Tijdens inspiratieavonden laten we stadsbewoners meedenken over dit soort nieuwe ontwikkelingen. Het plan is nu om halverwege de passerelle een waterbron te maken, van waaruit de plantenbakken gevoed worden. Ook kunnen we met het water speelse elementen toevoegen aan weerszijden van de trappen.” De passerelle wordt onderdeel van het Engelenpad, een nieuwe, prachtige wandelroute, die vanuit de binnenstad via de spoorzone naar de IJssel gaat lopen. Een nieuw stuk stad De zuidzijde van het station (Hanzeland) was van oudsher een klassieke werklocatie. Een auto-gedomineerde plek met kantoren en industrie. “We gaan dit hele gebied omturnen naar de belangrijkste vierkante kilometer van de regio”, vertelt een enthousiaste wethouder. 8 - Stationslocaties 2021/2022 “Het wordt een plek waar alle innovatie plaatsvindt, waar creatieve industrie zijn gang kan en dat allemaal in een groene omgeving met veel aandacht voor biodiversiteit. Er komen zo’n 4.000 woningen voor jonge mensen en senioren. We hebben hier geweldige opleidingen als Cibap (Vakschool voor vormgeving), Windesheim en ArtEZ University of the Arts. Samen met museum de Fundatie zien zij in dit stadsdeel een mooie toekomstige vestigingsplek.” Ed Anker STOMP Zwolle hanteert bij de mobiliteitsplanning voor het gebied het Belgische STOMP-principe: Stappen, Trappen, OV, Mobiele diensten (zoals deelscooters) en pas als laatste de P van parkeren. Voetgangers en fietsers krijgen hiermee vrij baan. Via het nabij gelegen station is het Openbaar Vervoer binnen handbereik. Het plan is om auto’s aan de randen van het gebied af te vangen in vier hubs, waardoor de stad zoveel mogelijk autovrij wordt. Duurzame oplossingen Om wateroverlast als gevolg van extreme regenbuien te voorkomen, zijn onder het Stationsplein infiltratiekratten geplaatst, die overtollig hemelwater opvangen en herverdelen. Ook de nieuwe ondergrondse fietsenstalling kan als noodberging voor water worden gebruikt. Daarnaast wordt er in het hele stationsgebied veel groen aangeplant om regenwater op te nemen en in de zomer voor koelte te zorgen. Met al deze duurzame voorzieningen is Zwolle hard op weg het groenste station van Nederland te worden.

9 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication