LOCATIES | STATIONSLOCATIES | STATIONSLOCATIES | STATIONSLOCATIES | STATIONSLOCATIES | STATIONSLOCATIES ZUID-HOLLAND DELFT Campus De gemeente Delft gaat het gebied rond station Delft Campus (voorheen station Delft Zuid) de komende jaren ontwikkelen. Om zo de bereikbaarheid, verblijfskwaliteit, uitstraling, mobiliteit, sociale veiligheid en verbindingen in het gebied te verbeteren. Ook komen er woningen, voorzieningen en bedrijven. Station Delft Campus wordt het eerste energie-neutrale treinstation van Nederland, met een kap van zonnepanelen. Naast een verdubbeling van het spoor (van twee naar vier sporen) komt er ook een fiets- en voetgangerstunnel. Het stationsgebied Delft Campus wordt een veilig en modern OV-knooppunt. Dat de TU Delft, Voorhof, Tanthof, Schieoevers en zelfs Midden-Delfland gaat verbinden. De komende jaren ontwikkelt het gebied zich tot een fijne plek waar meer mensen kunnen wonen en werken. Met de bouw van het station begint ook de ontwikkeling van het omliggende gebied. Een omgeving waar voorzieningen en veel duurzame innovaties komen. Zoals slimme mobiliteitsoplossingen. De gemeente wil voor 2040 zo’n 15.000 nieuwe woningen bouwen. En ruimte maken voor 10.000 nieuwe banen. Samen met NS, ProRail, de aanwezige ontwikkelaars en bewoners in het gebied is er gewerkt aan een gebiedsvisie. Deze vormt de basis voor verdere plannen in het stationsgebied. DEN HAAG Hollands Spoor In 2020 kreeg het oudste station van Den Haag een tweede volwaardige entree aan de kant van Laakhaven. Een enorme kwaliteitsimpuls voor deze zijde van de stad. Station Hollands Spoor en omgeving is onderdeel is van het Central Innovation District (CID) Den Haag. Er komen hier duizenden woningen bij, zodat er genoeg woonruimte is voor het groeiend aantal bewoners in de stad. Naast een plek om te wonen wil de gemeente in dit gebied zeker ook ruimte maken voor werken, studeren, recreëren en winkelen. Het voormalige Grote Belastingkantoor, recht tegenover station Hollands Spoor, krijgt na vele jaren leegstand een nieuwe bestemming. Er is een bouwplan gemaakt met 176 hotelkamers en 66 (shortstay-)appartementen. Op de begane grond behouden de huidige supermarkt en horeca hun plek en komt er ook ruimte voor nieuwe bedrijven. Naar verwachting start de verbouwing van het gebouw eind 2021/begin 2022. Station Hollands Spoor en omgeving moet een prettige plek worden voor innovatieve bedrijven en mensen, met goede voorzieningen en openbare ruimte. Het gebied wordt een uitbreiding van het stadscentrum. DEN HAAG Centraal Rondom Den Haag Centraal gaat de komende jaren veel gebeuren. Na de verbetering van het station is nu de omgeving aan de beurt. Zo zijn er plannen voor een nieuw, hoog gebouw naast station Den Haag Centraal en de Hoftoren. Het gebouw krijgt zo’n 1.200 woningen (ook sociale huur) en 28.000 m2 kantoren. Er komt ruimte voor winkels, DELFT Centraal Het is nog maar zes jaar geleden dat het station van Delft helemaal is vernieuwd. De stationshal kwam samen met het stadskantoor van de gemeente in een nieuw gebouw. En de sporen, tot dan toe in het straatbeeld, verdwenen onder de grond. Het station is sindsdien meer dan alleen maar een plek waar je de trein, bus, tram of taxi pakt. Het is een fijne plek om even te verblijven of op doorreis te zijn. Met een gevarieerd winkelaanbod, gratis wifi en prettige zitgelegenheid. Toch staat er alweer een verdere uitbreiding van het station op stapel. Door het stijgende aantal reizigers op het traject Den Haag – Rotterdam moeten er meer treinen kunnen rijden. ProRail gaat daarom nog twee extra sporen aanleggen. Dit gebeurt in een tunnelbuis die in 2018 werd aangelegd in de bestaande spoortunnel. Bij deze nieuwe sporen wordt er een nieuw perron gebouwd dat aansluit op de stationshal. In het spoorzonegebied van Delft, direct naast het historisch stadshart en het station, verrijst een nieuw stadsdeel van ongeveer 24 hectare: Nieuw Delft. In deze nieuwe wijk is ruimte voor zo’n 1.200 woningen en meer dan 40.000 m2 aan stedelijke functies. Hier krijgen architectuur, ondernemerschap en vernieuwing de ruimte en wordt de economische positie van de stad versterkt. In Nieuw Delft staat de toekomst letterlijk voor de deur. Stationslocaties 2021/2022 - 81 horeca en voorzieningen zoals een fitness, een kinderopvang en een fietsenmaker. Daarnaast zijn er ruimtes waar bewoners en gebruikers elkaar kunnen ontmoeten. Ook de openbare ruime wordt aangepakt. Het plan is de bestaande gebouwen te slopen. De komende jaren gaat ook het plein voor het centraal station er anders uitzien. Op dit Koningin Julianaplein komt een appartementengebouw, met ook ruimte voor horeca en winkels. Het gebouw krijgt twee woontorens van ongeveer 90 meter hoog. Daarin komen ongeveer 400 appartementen. Bewoners kunnen kiezen uit koop-, vrije sector huur-, en sociale huurappartementen. De woningen worden tussen de 47 m2 en 120 m2 groot. De twee torens zijn met elkaar verbonden door een lager gedeelte, een soort ‘vallei’ tussen de torens. Hier komen groene daktuinen en een groot gemeenschappelijk terras. Het plein zelf krijgt een nieuwe inrichting met beplanting, een horecapaviljoen en terrassen. Onder het plein werd in 2020 de grootste ondergrondse fietsenstallingen van Europa in gebruik genomen. Het KJ-plein is één van de stadsentrees die herkenbaar Haags moet zijn voor bewoners en bezoekers. De gemeente wil reizigers met dit plein gastvrij welkom heten in Den Haag.
82 Online Touch Home