28

Moderne stations houden Nederland bereikbaar NS en ProRail willen Nederland bereikbaar houden. Van groot belang daarbij is de bereikbaarheid van stations. Daar valt nog een slag te maken, vinden NS en ProRail. En daarom moet in de tussentijd adaptief omgegaan worden met het aanbod van alle deel mobiliteiten door diverse partijen. M ette Janssen - Groothuis is manager ontwikkeling en beleid bij ProRail. Zij houdt zich samen met NS Stations bezig met dit grote vraagstuk. “Op dit moment zien we een versnelde verstedelijking in combinatie met een grote behoefte aan duurzame mobiliteit”, zegt Mette. “Dit leidt ertoe dat NS Stations en ProRail, naast onze eigen ontwikkelingen enorm veel vragen krijgen van gemeenten over herontwikkeling van stedelijke gebieden, met daarbinnen onze Bij 265 stations zijn er P+R locaties waar reizigers gratis kunnen parkeren stations.” NS Stations en ProRail zijn nog niet toegerust op de grote toename van vragen. “Bovendien wachten wij op politieke besluiten over welke stationsgebieden we als eerste moeten aanpakken. Dit alles met als doel om Nederland zo duurzaam mogelijk bereikbaar te houden.” Haar collega Marise Bezema, is manager Services bij NS Stations. Zij is onder andere verantwoordelijk voor OV-fiets en de bewaakte fietsenstallingen. Zij ziet uiteraard dezelfde ontwikkeling. “Het aantal projecten vanuit gemeentes is misschien wel verdriedubbeld”, vertelt zij. Het accent van de verzoeken was eerder al aan het verschuiven. “Het gaat nu over duurzaamheid en gezondheid. Alle gemeentes gaan investeren, met de nadruk op gezond stedelijk leven. De auto moet er uit, het centrum moet autoluw worden. En dus focussen gemeentes op OV, op de fiets en deelmobiliteit.” Veel meer fietsen Marise ziet een actuele ontwikkeling: “In coronatijd zijn veel meer mensen gaan fietsen, als vervanging van bus, tram en metro. Waar we met reizigersaantallen in het OV nog niet op 28 - Stationslocaties 2022/2023

29 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication