“Bij ProRail voelen wij ons bijvoorbeeld ook verantwoordelijk voor de omgevingskwaliteit en de sociale veiligheid”. het niveau zitten van 2019, zien we bij OV-fiets stijgingen in het gebruik van 10% tot 15% ten opzichte van 2019. En ook het gebruik van fietsparkeren is veel meer dan we verwacht hadden.” Veel gemeentes zetten vol in op die shift naar fiets en lopen. “Het gebruikt minder ruimte, het is gezond, je stoot geen CO2 uit en draagt bij aan stikstofreductie. De stad wordt beter bereikbaar en leefbaarder, kortom een prettige stad om in te verblijven”, legt Marise uit. Mette vult aan met een grappig feitje: “Tijdens corona wilde iedereen elke dag 10.000 stappen halen. En dat zien we terug in de cijfers van na- en voortransport, er wordt veel meer gelopen.” Marise Bezema (NS Stations) en Mette Janssen – Groothuis (ProRail) Als het gaat om mobiliteitshubs kijken NS Stations en ProRail niet alleen naar een station, maar ook naar de omgeving. “De centrale vraag daarbij is, hoe houden we Nederland bereikbaar? De hub is daar een oplossing voor. Toch bestaat er geen concept hub, geen one size fits all”, vertelt Marise. “De reiziger staat centraal en wat hij nodig heeft om van deur naar deur te reizen.” Mette vult daarop aan: “Let wel: een mobiliteitshub is meer dan een aantal vervoersmodaliteiten dat bij elkaar komt. Je stapt er niet alleen van de bus op de trein. Bij ProRail voelen wij ons bijvoorbeeld ook verantwoordelijk voor de omgevingskwaliteit en de sociale veiligheid. Een mobiliteitshub is dus een station waarbij al deze zaken van hoog niveau zijn. Daarbij heb je veel De nieuwe in- en uitcheckzone vergemakkelijkt de toegankelijkheid van de fietsenstallingen Stationslocaties 2022/2023 - 29
30 Online Touch Home