“Het is onze opgave om flexibele stations te creëren, die meebewegen met veranderende behoeftes.” heel belangrijk. Daar biedt P+R de mogelijkheid om de reiziger richting de grote steden voortijdig uit de auto te krijgen en over te laten stappen op de bus of trein” Al 180 jaar zijn stations essentieel voor het reizen. Per locatie moet je kijken welke voorzieningen je aanbiedt en hoe dat in de omgeving past, zo is de opvatting. En stations moeten voorzieningen hebben die zijn toegerust op de toekomst qua aantallen. Marise: “Het is onze opgave om flexibele stations te creëren, die meebewegen met veranderende behoeftes.” verschillende partijen nodig. Denk aan het samenwerkingsverband van decentrale OV-autoriteiten DOVA, het ministerie van IenW provincies, Rijkswaterstaat en vele andere partijen.” Strijd om ruimte Stations zijn aantrekkelijke plekken geworden, het gevolg is een gevecht om de ruimte. “De kiss-and-ride-plek is een goed voorbeeld van. Die ligt steeds verder van het station af”, meent Marise. “Gemiddeld komt 6% van onze reizigers met de auto naar het station. In Utrecht is dat nagenoeg 0%. Daarom heb je op Utrecht Centraal geen plek om de auto te parkeren bij het station. Maar in plaatsen als Beilen, Meppel, en bij stations die twee gemeentes bestrijken, en dus veel inwoners bedienen zoals Driebergen-Zeist, komt tot 40% van de reizigers met de auto naar het station”, legt ze uit. “In regio’s waar het bus-OV toch beduidend minder qua dekking is, is de auto nog steeds Marise en Mette willen inclusiviteit nog aanstippen, of beter gezegd de bereikbaarheid van stations voor mensen met een beperking, ouderen of gezinnen met kleine kinderen. Je kan een stationsplein nog zo mooi maken, om reizigers te verleiden de trein te nemen, het station moet ook bereikbaar zijn voor de groeiende groep mensen die niet makkelijk afstanden te voet overbrugt. Mette: “Voor ons is inclusiviteit heel belangrijk. Wij vertellen gemeentes bijvoorbeeld: let op, opa en oma willen gewoon met de auto afgezet kunnen worden voor de deur van het station. Uiteindelijk moet iedereen zo goed mogelijk gebruik kunnen maken van onze stations.” Tot slot zegt Marise: “Het zou goed zijn als wij, de gemeentes en andere partners de stationsgebieden niet te vol bouwen. In de toekomst zijn er nieuwe wensen en behoeftes. Daarvoor moet je ruimte reserveren. En bovenal moeten alle partners in een gebied, overheden, vervoersmaatschappijen, projectontwikkelaars en anderen altijd gaan voor de integrale aanpak.” << Op 53 P+R locaties kan de reiziger voor vertrek het aantal beschikbare parkeerplekken online zien 30 - Stationslocaties 2022/2023
31 Online Touch Home