44

“De mobiliteitshub moet herkenbaar blijven, zodat mensen die ook weten te vinden” len moet je creatief omgaan met de ruimte die er is, door bijvoorbeeld te stapelen. Of je moet ruimte maken. Het algemeen besef leeft inmiddels dat verdichting een noodzaak is in stationsgebieden, maar stations moeten wel zichtbaar zijn. Starmans meent: “De mobiliteitshub moet herkenbaar blijven, zodat mensen die ook weten te vinden. Dagelijkse reizigers die weten dat wel, maar het zijn de mensen die er niet regelmatig komen, voor Station Amersfoort Opgeleverd: 1998 Rol Arcadis: architect & ingenieur plan t/m uitvoering Het Soesterkwartier was een gebied dat vanuit de rest van de stad slecht bereikbaar was. De nieuwe uitgang van het station aan de noordzijde heeft dat probleem verkleind. 44 - Stationslocaties 2022/2023 wie het al snel een zoekplaatje kan worden.” Een derde ontwerpprincipe is het creëren van naadloze overgangen tussen de verschillende functies in een stationsgebied en het vrij houden van de openbare ruimte, zonder obstakels. Daarbij moet de prioriteit naar voetgangers en fietsers, vinden ze bij Arcadis. Met name op maaiveldniveau moeten station en omgeving op een natuurlijke manier in elkaar overlopen. Veeger zegt: “We maken openbaarvervoersknooppunten en de inzet moet nu zijn om die werkelijk openbaar te maken. Dat helpt in de verbinding en voorkomt dat het station een gesloten bolwerk wordt.” Een stationsgebied moet een breed scala aan functies herbergen, en daarbij is sprake van een kwetsbaar evenwicht en het afwegen van belangen. André: “Er ligt spanning in dat je een commerciële kant nodig hebt, om een gebied

45 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication