46

Vernieuwde spoorzone draagt bij aan woest aantrekkelijk Apeldoorn Apeldoorn is in trek. De groene, bosrijke stad op de Veluwe groeit nog sneller dan verwacht. De gemeente is er klaar voor. Met een fors ontwikkelingsplan van zo’n € 100 miljoen voor de komende 4 jaar, dat zich voor een groot deel voltrekt in de spoorzone. Waar wonen, werken en leren samenkomen. In een groene, duurzame en slimme omgeving. W ie nu station Apeldoorn uitstapt, waant zich al op de Veluwe. De gele stenen typeren de stuifzanden van Kootwijk. Vervolg je je weg, dan passeer je de Vliegdennen, de kenmerkende bomen die je ook op de Veluwe vindt. “Daarmee trekken we als het ware het Veluwegroen de stad in”, vertelt Wim Willems, wethouder mobiliteit, innovatie, toerisme & recreatie. “En dat gaan we flink uitbreiden. We streven naar minimaal 40% groen in het hele stedelijk gebied.” Woest aantrekkelijk Apeldoorn groeit naar verwachting van 167.000 inwoners naar minstens 180.000 in 2040. Vooral ook door aanwas van buitenaf. Mede door de coronacrisis en de ‘ontdekking’ van het hybride werken, zien Randstedelingen de voordelen van een leven in de bosrijke omgeving. De titel van de Omgevingsvisie ‘Woest aantrekkelijk Apeldoorn’ dekt de lading dan ook volledig. Maar er is meer dan groei. 46 - Stationslocaties 2022/2023 Willems: “Apeldoorn staat net als veel andere steden voor een aantal grote opgaven. Zo groeit de behoefte aan woningen, bedrijfspanden en schone mobiliteit, en kampen we met effecten van klimaatverandering.” Nog markanter, groener en slimmer Maar… Apeldoorn heeft de plannen klaar. Binnen 2 jaar gaat de eerste spa de grond in. Dat moet ook, Apeldoorn heeft geld van het Rijk gekregen om de woningbouw te versnellen. Daarbij realiseert de gemeente een flink deel van de 13.000 nieuwe woningen in de spoorzone. En ontwikkelt of herontwikkelt tegelijkertijd grote delen van het gebied als mobiliteitsknooppunt voor werken, opleiden en wonen. Een integrale aanpak, in samenwerking met NS, ProRail, het bedrijfsleven, Rijk en Provincie, zal leiden tot een nog markantere, groenere en slimme stad. 70 hectare ontwikkelen en herbestemmen De Apeldoornse spoorzone beslaat zo’n 70 hectare, 1,6 kilometer in doorsnee. “Een te overzien en bijzonder interessant gebied waar we veel ontwikkelpotentie zien”, meent Roelof de Graaf, programmamanager spoorzone van de gemeente. Het gebied bestaat uit 3 kenmerkende zones: de gebieden Kayersmolen-Noord en Veldhuis aan de oostzijde van het spoor, het Hertzbergerpark aan de westzijde en tot slot de omgeving van bus- en treinstation. Veldhuis: leren en werken “De spoorzone Apeldoorn concentreert zich op wonen, werken en leren”, vervolgt wethouder Willems. “In de Veldhuislocatie ontwikkelen we een campusomgeving. Sinds jaar en dag hebben we daar meerdere MBO en HBO onderwijsinstellingen. Daar opende in september dit jaar bovendien het ‘Centrum voor veilig

47 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication