49

ROC Aventus door tijdens de forse droogte afgelopen zomer gewoon de stadsperken blijven besproeien. Tot verbazing van de rest van Nederland die deze innovatie nog niet kende. Samenwerken naar succes In de Apeldoornse spoorzone komen veel uitdagingen bij elkaar: woningbouw, mobiliteit en bereikbaarheid, energietransitie, verduurzaming en vergroening. Een opgave die alleen door samenwerking een succes wordt. Willems: “De ontwikkeling van de spoorzone raakt zo’n beetje alle gemeenteportefeuilles, zodat ik contact heb met vrijwel al mijn collega-wethouders. En niet te vergeten met NS, ProRail, de Provincie, het ministerie van I&W. En natuurlijk de innovatieve ondernemers. Want ook voor hen is dit een speeltuin, waarin we creatief aan de slag gaan. We schrijven wel een aantal normen voor, maar we nodigen iedereen uit om met nieuwe ideeën en concepten te komen.” << Ook voor een leefbaar klimaat wil de gemeente nieuwe technologie inzetten. Willems: “Zo denken we aan ‘talking traffic’. Het betekent dat onze verkeerslichten met elkaar en met de navigatie van automobilisten kunnen communiceren. Daarmee kunnen we het verkeer nog beter om de stad leiden, wat het leefklimaat erbinnen bevordert. De binnenstad is straks goed bereikbaar voor bewoners en bezoekers. Voor doorgaand verkeer dat dwars door de stad moet, is straks geen ruimte meer.” Circulariteit krijgt eveneens volop aandacht. Zo maakt Apeldoorn al slim gebruik van het grondwater dat de ondergrondse parkeergarage naar boven drukt. Dat wordt opgevangen in een bassin en is beschikbaar voor hergebruik. Gemeentelijke groenvoorziening kon daarVernieuwde spoorzone Apeldoorn Feiten en cijfers Wonen + 1.900 – 2.350 woningen + 600 studentenwoningen Werken Groei werkgelegenheid Transformatie/ groei 50.000 – 70.000 m2 Leren Centrum Veiligheid & Digitalisering / Saxion e.a. + 2.000 studenten Randvoorwaardelijk Mobiliteit Energie Onderwijscluster nabij station Marktstraat met de Marktstoom

50 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication