64

Ruland Architecten ziet kansen op dubbel grondgebruik boven spoor Bouwgrond in de centra van de belangrijkste steden van Nederland wordt steeds schaarser en daardoor duurder. Door te zoeken naar niet alledaagse oplossingen is dat probleem te verkleinen. Ruland Architecten uit Amsterdam denkt dat het bouwen boven het spoor voor verlichting kan zorgen. Als één van de weinige bureaus hebben zij ruimschoots ervaring met deze bijzondere manier van ontwerpen. A an het hoofd van Ruland Architecten staat Joost Ruland. Iedereen die wel eens bij het Centraal Station van Amsterdam is geweest kent één van zijn creaties, het Ibis Hotel boven het spoor. Leunend op tien ‘poten’, die op hun beurt pontificaal op het perron staan. Joost Ruland begon zijn carrière bij Benthem Crouwel Architekten en tekende daar voor het eerste deel van het Ibis hotel dat naast het station staat. Toen hij voor zichzelf begon werd hij benaderd om ook de uitbreiding voor zijn rekening te nemen. “De gemeente had een uitbreidingslocatie opgegeven boven het spoor. De gemeente had het idee dat dat nooit realiseerbaar was, omdat ze dachten dat het te duur en complex zou zijn.” Toen Ruland een betaalbare oplossing bedacht om het toch te realiseren, schrok de gemeente zich rot, maar terug konden ze niet, want het lag vast in het bestemmingsplan. Wel kwamen er veel aanvullende eisen, bijvoorbeeld op het gebied van veiligheid. Zo mochten de vluchtroutes uit het hotel niet eindigen op het perron. En ook als een trein zou ontsporen en een poot 64 - Stationslocaties 2022/2023 onder het gebouw zou wegvagen, moest het gebouw blijven staan. Als Ruland vertelt over deze complexe hindernissen en zijn oplossingen daarvoor, dan zie je dat hij daarvan geniet. “Ik ben echt trots op dit gebouw.” Verdichten Ruland zou graag nog zo’n project realiseren, en dat is in de huidige tijd nodig ook. “Als we niet alle weilanden willen volbouwen zullen we moeten kiezen voor verdichting”, zegt de architect. En met de gestegen grondprijzen ziet hij mogelijkheden. De fundering van zo’n gebouw is uiteraard iets duurder dan een gebouw met zijn ‘voeten in de klei’. Bovendien Ibis Hotel, Amsterdam Centrum zijn er veel andere uitdagingen, zo staan NS en ProRail niet toe dat de treinenloop verstoord wordt. Een enkele afsluiting tijdens een weekend in de zomer is nog net mogelijk, maar verder moet de bouw geen enkele hinder opleveren voor de treinenloop. Juist zulke hindernissen zorgen voor een stimulans voor de architecten van Ruland, zij vinden complexiteit leuk. “Hoe gekker hoe liever”, zegt hij. Wie de portfolio van Ruland Architecten bestudeert zal opvallen dat het bureau veel meer heeft met het spoor dan alleen het Ibis Hotel. De stations van onder andere Zwolle, Roosendaal, Geldermalsen en Maastricht zijn

65 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication