65

door Ruland onder handen genomen. Het zijn monumentale panden. Ruland heeft een zwak voor dit soort bouw. Veel vooroorlogse stations zijn ontworpen door Van Heukelom. “Die werkte Berlagiaans, sober doch doelmatig, met mooie materialen en heel zorgvuldig, duurzaam, maar niet met tierelantijnen. Dat wilde Nederland niet uitstralen.” Slopen is zonde, maar functioneel zijn de stations niet meer. Dan gaat Ruland en zijn team aan de slag, met oog voor de oude details, zoals ornamenten en de gevel. En met de focus dat het gebouw moet voldoen aan de huidige eisen. “Wat we doen is meer dan restauratie, wij geven een gebouw een nieuw leven. In de loop der jaren zijn functies verdwenen, er zijn geen kruiers meer, we hebben geen mensen meer die stoven plaatsen in treinen. Maar daar zijn wel andere functies voor teruggekomen. Wij willen het oude behouden, en het functioneel maken voor toekomstig gebruik.” Circulair en duurzaam Ruland vindt dat je niet eindeloos gebouwen kunt slopen om er nieuwe voor in de plaats te zetten. In het kader van circulariteit en duurzaamheid zullen we steeds vaker gebouwen moeten ‘hergebruiken’ is zijn visie. Ruland Architecten begon met gebouwen bij het spoor en op het spoor. “Maar wij denken dat onze manier van werken ook goed past bij projecten die net naast de stations liggen, de spoorgebieden.” Deels doen de architecten dat al. Dat komt onder andere doordat de aanpak van een stationsgebied, met een monumentaal pand, complexe projecten zijn, met veel verschillende stakeholders, opdrachtgevers en grondeigenaren. “En dat complexe vinden wij nou juist heel erg leuk.” Die ambitie voor het complexe kan Ruland overigens ook toepassen buiten het spoor. Een voorbeeld daarvan is het ontwerp van de kantoorvilla van de firma Breedband in Arnhem. Het kantoor is goed bekend bij de grote spelers, zoals ProRail en de diverse bedrijven die onder NS vallen. Maar Ruland hoopt zijn expertise te kunnen inzetten voor gemeentes die worstelen met hun stationsgebied. “Monumentale stationsgebouwen zijn nu vaak al gerestauStationsgebouw Zwolle reerd, maar is de ruimte daaromheen er nog niet op aangesloten. Pleinen zijn verwaarloosd.” De architect roemt Zwolle waar het in zijn ogen goed gelukt is met een plein voor het station en de fietsen in een kelder er onder. Joost Ruland hoopt als docent aan de KU Leuven zijn kennis door te geven aan een jonge generatie architecten. Waarbij hij benadrukt dat projecten die zijn bureau aanpakt, nooit standaard zijn, en dat standaard oplossingen niet bestaan, complexiteit is zijn drijfveer. << info@ruland.nl www.ruland.nl Kantoorvilla Breedband, Arnhem ir. Joost Ruland ir. Gert van Velzen ir. Jordi Wenselaar ir. Marloes van Zelst Stationslocaties 2022/2023 - 65

66 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication