Zuidasdok en Station Amsterdam Zuid: Door het ondergronds brengen van het autoverkeer, ontstaat er op het maaiveld ruimte voor een gelijkvloerse verbinding, onder de sporen door, tussen het gebied ten noorden en zuiden van het station. De ruimere onderdoorgang wordt daarmee onderdeel van het openbaar gebied. nen handbereik zijn, en veel en vaak rijden. In de rustigere gebieden wil de NS meer maatwerk bieden en samenwerken met andere OV-aanbieders. De NS wil het internationale treinverkeer tot 2030 verdubbelen en daarmee een aantrekkelijk alternatief bieden voor korte-afstandsvluchten en de auto. ProRail verwacht meer reizigers and meer goederenvervoer in 2030 en wil daarom knelpunten op tijd voorkomen en het spoor begaanbaar maken voor meer en snellere treinen. Ook zet ProRail in op het spreiden van reizigers om zo spoor en stations beter te benutten en tegelijkertijd ruimte te houden voor het vervoer van goederen. Vanuit het Rijk wordt ingezet op de bouw van 900.000 woningen nabij OV-knooppunten met het beschikbaar stellen van impulsgelden voor vervoersmaatregelen, het multimodaal ontsluiten van stations, en het aanwijzen van 17 grootschalige integrale woonbouwlocaties. Gemeenten geven gehoor aan de oproep van de Spoorbouwmeester voor het creëren van het nieuwe stationskwartier. Arcadis werkt ook mee aan toonzettende initiatieven van marktpartijen zoals District E, een nieuw gemengd gebied ten zuiden van station Eindhoven Centraal dat wordt ontwikkeld door Amvest, en Wonderwoods nabij Centraal Station Utrecht, een project van G&S&. Vastgoedeigenaren, institutionele beleggers en projectontwikkelaars willen we in de toekomst nog meer ondersteunen met procesbegeleiding, strategisch en technisch advies, project- en kostmanagement, en het betrekken van belanghebbenden en de samenwerking met vervoerders en overheden. Altijd een blik op de toekomst We denken nu al na over de volgende generatie station projecten. Na de schaalvergroting en opwaardering van de eerste generatie stations, bijvoorbeeld het oorspronkelijk in 1880 gebouwde station Driebergen-Zeist, en de grootste stations van Nederland zoals Amsterdam en Rotterdam Centraal, is straks de volgende generatie van naoorlogse stations aan de beurt. Dit zijn de stations gebouwd in de groeikernen van de jaren ’60 en ’70. Ook stations buiten de Randstad komen nu in beeld voor verdichting, functiemenging en vergroening. Voorbeeld is ons werk aan Station Nijmegen dat ligt aan het drukke traject Schiphol – Utrecht – Nijmegen. Hier werkt ProRail aan het landelijke Programma Hoogfrequent Spoorvervoer. We denken mee over hoe de bestaande capaciteit beter benut kan worden door gemengd te bouwen bij stations en daarmee reizigers te spreiden en onbenutte capaciteit in de spits op te vullen. Omgekeerd moeten woningen gebouwd bij stations in kantoorgebieden, want daar is ruimte voor opstappers in de spits. Daar horen nieuwe voorzieningen voor het parkeren van fietsen, op- en afhalen door deelauto’s en overstappen op lokale vervoersoplossingen bij. Zuidasdok, waaronder de nieuwe OV-terminal, lost knelpunten op voor de middellange termijn, met name in de Randstad. Maar voor de lange termijn, als de reizigersgroei doorzet, zal het wellicht nodig zijn om een derde perron aan te leggen en de Noord-Zuidlijn door trekken. Ook daar denkt Arcadis over mee. De stations met de grootste ontwikkelopgaven, zoals Eindhoven, bestaan uit multimodale knoop en een OV-terminal, met internationale verbindingen, maar zijn ook een visitekaartje voor de stad en een nieuwe, duurzame, hoog stedelijke woonwijk. Juist hier is het van belang dat alle puzzelstukjes in elkaar vallen. Dat puzzelen, dat is onze sweet spot! Meer weten over Arcadis’ integrale stationsontwikkeling? Stations & Architectuur Integrale gebiedsontwikkeling Stations & Stedelijke Ontwikkeling Martijn Duits martijn.duits@arcadis.com Helen Amerika helen.amerika@arcadis.com Renée Schoonbeek renee.schoonbeek@arcadis.com Stationslocaties 2023/2024 - 11
12 Online Touch Home