12

Zuidasdok en Station Amsterdam Zuid: Arcadis werkt, samen met Witteveen+Bos, aan het ondergronds brengen van de A10, het verknopen van trein, bus, metro en tramverbindingen en drie nieuwe passages op maaiveld niveau voor voetgangers en fietsers. Multi-Modale Knoop Eindhoven: mogelijk maken schaalsprong naar Brainport XL Het Centraal Station Eindhoven werd in 2008 aangewezen als Rijksmonument. Al snel werd duidelijk dat het station fors moest worden uitgebreid om de verwachte groei van 70.000 naar 100.000 reizigers per dag mogelijk te maken. Vanaf 2013 tot 2018 werkte Arcadis aan een vernieuwd station met drie keer zo veel ruimte voor reizigers en een nieuwe passage van 18.000 m2. Onder begeleiding van Arcadis werd de nieuwe tunnelpassage onder de sporen gerealiseerd, terwijl de sporen tijdens de bouw in dienst bleven. Inmiddels is duidelijk dat het aantal reizigers blijft groeien. Om deze groei op te vangen, zullen treinen vaker en sneller moeten rijden. De noodzakelijke verlenging en toevoeging van perrons vraagt om een integrale uitwerking van de spoorknoop en een verbinding van trein en andere modaliteiten in een multimodale knoop. Dit kan op verschillende manieren en ook bij het ontwikkelen van deze scenario’s aan zowel de zijde van het spoor als van de multimodale knoop is Arcadis betrokken geweest. Hierbij is in een pré verkenning de impact op haalbaarheid en maakbaarheid getoetst. 12 - Stationslocaties 2023/2024 Station Amsterdam Zuid: investeren in stedelijke infrastructuur voor nieuw stadscentrum Zuidasdok is één van de grootste infrastructurele projecten van Nederland om de bereikbaarheid van Amsterdam en het noordelijk deel van de Randstad te verbeteren. Arcadis is betrokken als adviseur voor Zuidasdok en de transformatie van station Amsterdam Zuid tot een Openbaar Vervoersterminal (OVT) voor trein, metro, bus, taxi en fiets. De eerste 2 fases van dit project zijn in uitvoering. Belangrijkste elementen zijn de bouw van een nieuwe passage, het verbreden van de treinperrons en het vergroten en vernieuwen van de bestaande passage. Deze zomer zijn twee dak delen geplaatst voor de nieuwe reizigerstunnel van station Amsterdam Zuid, de Brittenpassage. Volgend jaar staat het inschuiven van metrodek 2 bij de Britten-en Minervapassage in de planning. Ook voor Arcadis staan tijdens de uitvoering staan omgevingsveiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid centraal. Daarbij hoort een strategie voor het tijdelijk gebruik en beheer, inclusief openbaar groen, om te zorgen dat het gebied ook tijdens de bouw een aantrekkelijk en begaanbaar blijft. Het team van Arcadis en Witteveen+Bos stelt hiervoor samen met de gemeente een handboek op en maakt een ontwerp voorde tijdelijke situaties.

13 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication