13

Multimodale Knoop Eindhoven: Als onderdeel van een studie, onderzocht Arcadis drie alternatieven voor de positionering van het nieuwe busstation. In één van de onderzochte locaties bevindt het busstation zich onder het spoor, waardoor ruimte wordt vrijgespeeld in het omliggend gebied. DEFINITIE KENMERKEN Geografie Mate van verstedelijking Schaal Schaal van ontwikkeling zonder menselijke maat uit het oog te verliezen Dichtheid Efficiënt ruimtegebruik en inpassing in stedelijk gebied Functies Functiemenging en inspelen op de behoefte van de eindgebruikers Mobiliteit Multimodaliteit: verknopen en optimaal op elkaar aansluiten van verschillende vormen van vervoer Beleving eindgebruikers: bieden van optimale beleving, gemak, betrouwbaarheid en overzichtelijkheid Parkeeroplossingen: voorrang geven aan mens i.p.v. auto, geen geparkeerde auto’s en fietsen op maaiveld Vervoerswaarde verkeers- en vervoersnetwerk: ontwerpen op alle schalen vanuit netwerkgedachte Weinig menging OVERKOEPELENDE THEMA’S Stedelijkheid Stedelijk karakter: versterken uniek karakter, inzetten op eigen identiteit Gebouwde omgeving: benaderen van de stad op ooghoogte en hanteren menselijke maat Gebouwen: versterken van samenhang en vergroten levendigheid door aandacht voor de plint Synergie door functiemenging: zoeken naar de juiste mix voor de plek Midden Lage dichtheid Landelijk Kleinschalig TYPE STATIONSONTWIKKELING Suburbaan Stedelijk Middelgroot Midden Hoogstedelijk Grootschalig Hoge dichtheid Veel menging Duurzaamheid Toekomstwaarde: faciliteren toekomstige groei, anticiperen op klimaatverandering en extreem weer Maatschappij & samenleving: maximaliseren van positieve effecten op de gemeenschap Stedelijke vernieuwing, adaptief hergebruik: (her-)ontwikkelen van grond, gebouwen en stedelijke infrastructuur Stadsecologie: verbinden van stad en natuur, stedelijke groen- en water hoofdstructuur Stationslocaties 2023/2024 - 13

14 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication