64

Historisch Dordrecht bouwt aan ‘stad van verbinding’ voor toekomstige generaties A Een frequentieverhoging naar 8 treinen per uur op de ‘Oude Lijn’ tussen Leiden en Dordrecht; een geheel nieuw station bij het Leer- en Gezondheidspark en een upgrade van het bestaande station plus het verplaatsen van het huidige rangeerterrein naar de zuidzijde van het station. Het zijn enkele belangrijke bouwstenen in de veelomvattende plannen die Dordrecht heeft om deze historische stad aantrekkelijk te maken en te houden voor volgende generaties. Wonen, werken en mobiliteit haken daarbij in elkaar. Zoals in veel steden vindt de verdichting ook hier grotendeels plaats rondom het spoor. In de Stadsas Dordt zijn de eerste veranderingen al zichtbaar. Bovenaanzicht Station Dordrecht an de zuidzijde van station Dordrecht krijgt de ingang aan het Weizigtpark een complete metamorfose, die in mei 2024 is afgerond. Ruim 60% van de reizigers uit de stad komt via deze parkkant naar het station. Er komt een nieuwe fietsenstalling, gemaakt van duurzame materialen in een demontabel ontwerp. Met ruimte voor 2.200 fietsen. Ook het 75 jaar oude park is behoorlijk aangepakt: met veel nieuw aanplant, vernieuwde paden voor fietsers en voetgangers, bruggetjes, waterelementen en sporttoestellen is het een stuk aantrekkelijker en sociaal veiliger geworden. “Naast een mooi park om te vertoeven, hebben we hier een prachtige groene first en last mile gecreëerd”, vertelt Rik van der Linden, wethouder Mobiliteit. “Reizigers 64 - Stationslocaties 2023/2024

65 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication