1. Sinds wanneer ben je in Nederland? Sinds december 1994, ik was toen negen jaar. We dachten eerst dat het vliegtuig in Duitsland zou landen: bij aankomst wisten we pas dat we in Nederland terecht waren gekomen. 2. Hoe ben je ondernemer geworden en waarom? Op de Modevakschool ontwierp iedereen kleding, maar ik wilde juist iets anders ontwerpen. Ik besloot tassen te gaan maken en kon deze meteen aan mijn klasgenoten verkopen. Tijdens mijn opleiding richtte ik Omar Munie Clothing op. Mijn eerste tas kostte € 35,00. Toen ik een aantal jaren geleden met mijn toenmalige vriendin een paar dagen naar New York ging, besloot ik een paar tassen mee te nemen. Toen mijn vriendin zich liet opmaken in een warenhuis, sprak een van de visagisten mij aan over mijn tas. Toen ik vertelde dat ik die zelf had gemaakt, haalde ze meteen haar collega’s erbij. In no time had ik alle tassen die ik had meegenomen verkocht en op die manier mijn vliegticket terugverdiend. Veel collega-ontwerpers verkopen hun producten eerst via retailers. Pas na grote bekendheid openen ze een flagship store. Ik deed het net andersom: hoewel ik een voorzichtige ondernemer ben en nog nooit geld heb geleend van de bank, opende ik juist wel meteen een flagship store aan de Coolsingel in Rotterdam. Dankzij hulp van collega-designers en leerlingen van het mbo die mij graag wilden helpen, werd de winkel low budget ingericht; maar hij heeft een grootse uitstraling, door de kwaliteit van de tassen en de goede service en aandacht die de klanten krijgen. Iedere tas is uniek en in Nederland met de hand gemaakt. Ik wil graag dicht bij de productie blijven en kies bewust voor exclusiviteit. Mijn tassen zijn tijdloos en van ieder ontwerp worden maar een paar exemplaren gemaakt. Ondernemen doe ik stap voor stap. Het gaat mij vooral om het ambacht, het pure Nederlandse product. Ik ben niet bepaald een big spender: luxe is voor mij de uitdaging van het ondernemerschap, veel rondkijken om inspiratie op te doen en altijd weer proberen nieuwe ontwerpen te maken. Als gevolg van mijn succes geef ik nu ook lezingen en organiseer ik workshops en high tea’s in mijn atelier in Den Haag. Ik heb inmiddels ook een boek geschreven, omdat ik veel mbo-leerlingen hoop te stimuleren met mijn verhaal. 3. Ben je problemen tegengekomen toen je ondernemer wilde worden? Als ondernemer kom je altijd wel obstakels tegen, maar ik beschouw ze altijd als een uitdaging en ik ga er alleen maar meer mijn best door doen. Na het winnen van de presidentsverkiezingen zei Obama: “If you can make it in America, you can make it anywhere.” Ik vind dat je het overal kunt maken, als je maar wilt. 4. Wat zijn de verschillen tussen het ondernemen in Nederland en Somalië? Nederlanders komen hun beloftes na en zijn duidelijk, maar zetten wel alles op papier. Blind vertrouwen kennen ze niet. In Somalië geldt: hoe goedkoper, hoe beter. Nederlanders gaan meer voor kwaliteit, maar zijn wel veel voorzichtiger met uitgeven dan bijvoorbeeld Amerikanen. Somaliërs willen nooit veel geld uitgeven. Zo zal mijn moeder, hoe trots ze ook op mij is, nooit mijn tassen dragen. “Veel te duur, niet nodig,” vindt ze. 10
11 Online Touch Home