17

Tijdens het 1976 seizoen kwamen Pat en Chip in contact met Nederlanders die Pat en Chip graag wilde helpen: Karel Zegers voor het snel maken en afstellen van de RG 500 en Ad Damen van DAMEN LEATHERS als sponsor voor de raceoveralls. Pat en Chip logeerden vaak bij Karel Zegers dat jaar. De internationale wedstrijden in 1976 en F750 werden gereden met de TR750, maar de grote successen bleven uit vooral door het gebrek aan reserve onderdelen en versleten carters. In de winter van 1976/77 reed Pat in Nieuw-Zeeland met een 1975 500cc Suzuki fabrieksblok in zijn productie rijwielgedeelte en won alles wat er te winnen viel. Voor het seizoen 1977 tekende Pat een fabriekscontract en reed naast Barry Sheene en Steve Parrish op Suzuki fabrieks-materiaal voor het Britse Team Heron Suzuki. Pat had, in tegenstelling tot Barry Sheene, een ander contract; een veel lager salaris en daarbij ook de verplichting om ook op de Isle of Man TT races te rijden. Barry Sheene heeft altijd geweigerd op Isle of Man te rijden vanwege het gevaar van het circuit. Het 1977 seizoen begon met Internationale wedstrijden in Engeland op de fabrieks RG 500 en een tot 652cc een opgeboorde RG 500 voor de special klasse. Pat blonk uit op de 652 en reed ook podium plekken op de RG500 ternationale wedstrijd in Le Castelet 17 april Frankrijk droeg Pat de eerste variant Damen Leathers. Na Oostenrijk kwam er een nieuwe Damen Leathers raceoverall. Nu met ingebouwde kneesliders van een soort kevlar en -volgens Chip- het Hennen familiewapen op de rug. Navraag leerde mij inmiddels dat Damen Leathers deze leeuw echter vanaf de jaren 60 tot 1975 als merklogo gebruikte. Het werd daarna nog sporadisch gebruikt in de racerij. Behalve Pat reed ook de Schot Alex George met dit oude Damen Leathers logo op zijn rug. Crash Imola Tijdens de GP van Italië op Imola een week later, crashte Pat op hoge snelheid in de bocht waar zijn landgenoot Pat Evans een maand eerder dodelijk verongelukte tijdens de 200 miles race. Na dit ongeluk werd de vrije uitloop gelukkig vergroot. Pat heeft in de crash richting de obstakels nog geprobeerd om de snelheid met zijn handen af te remmen op het asfalt… Toeval bestaat niet en de wonderen zijn de wereld nog niet uit; gelukkig maar. Vanaf oktober dit jaar ben ik via Facebook na een ruil in het gelukkige bezit van deze overall van Pat!! Rob Groeneveld jr. bleek de overall al vanaf eind jaren 70 in bezit te hebben. Hij kreeg de overal destijds van zijn vader die het agentschap van Damen Leathers had eind jaren 70. Vanaf 1977 reed Pat met Damen Leathers raceoveralls. De eerste variant hiervan werd alleen gebruikt in Engeland voor de start van het GP-seizoen. Tijdens de eerste GP van 1977 in Venezuela reed Pat naar het podium in zijn 1976 Bates Leathers overall en 1976 helm en trainde zelfs nog in een overall van Barry Sheene. Waarom Pat die eerste wedstrijd niet in zijn Damen Leathers overall reed is niet bekend. Misschien dat de overall niet tijdig op de plaats van bestemming was. Tijdens de trainingen van de Oostenrijkse GP 1 mei (de wedstrijd werd uiteindelijk geboycot) en tijdens een inDAMEN Raceoverall Na uitgebreid speurwerk in tijdschriften, naslagwerken en op internet kwam ik erachter dat Pat deze raceoverall slechts twee Grand Prix heeft gedragen; in mei 1977. Tijdens de trainingen van de Duitse GP 7 in mei crashte Pat en raakten zijn overall en helm beschadigd. Er werd daarom ducttape op de slijtplekken/gaten op de elleboog en zitvlak geplakt. De beschadigde helm werd gewoon weer opgezet en Pat werd 2e in de wedstrijd. Op de podium foto zie je naast het Damen logo de slijtage van die crash op de overall. Ook het duct tape zit al op de overall. De Suzuki was totalloss en zijn overall kon worden afgeschreven. Pat moet daarna zonder overall, helm en laarzen de ambulance in zijn gedragen, afgaande op de indrukwekkende fotoreportage. De oorzaak van deze hogesnelheid crash was volgens Chip te wijten aan het gebruik van een nieuwe stroomlijn. Voor het eerst gebruikt tijdens de Oostenrijkse GP. De puntbak van de onderkuip ging bij zijwind -onder een hellingshoek- als vliegtuigvleugel functioneren en tilde het voorwiel op. Voor de races ná dit ongeluk werd gekozen voor de oudere 1977 stroomlijn en later een meer puntvormig model onderkuip i.p.v. de hoekige puntbak. Suzuki ging in 1978 over op kleine vleugels op de stroomlijn om het liften van de voorkant zo tegen te gaan. 

18 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication