24

VERGELIJKING VAN HISTORISCHE JAPANSE TRAIL MOTORFIETSEN door Lyle Penner/lpenner6@msn.com Gepubliceerd in Vintage Japanese Motorcycle Magazine, juni / juli 2020 Trail motorfi etsen bereikten hun hoogste populariteit gedurende de mid-zestiger jaren Allereerst een kort overzicht van elk model. onda leidde het begin van de markt in 1961 en de rest van de grote vier volgden de leider snel. Maar dan bij 1970 was de markt voor non-competitie off -road bijna helemaal verdwenen. Yamaha was helemaal uit het genre vanwege het success van hun Enduro series motoren, terwijl Kawasaki en Suzuki dezelfde frames gebruikten als voor hun endure stijl motoren, ook al in het algemeen met een tweeversnellingsbak uitvoering. Alleen Honda bleef in de markt voor trail motoren tot in de tachtiger jaren. Voordat ik dingen wilde opbergen voor de winter besloot ik de klok nog even terug te zetten naar de gloriedagen van de trail motoren (1965-66) en een kleine vergelijking doen van wat een potentieele koper gedaan zou hebben voor de aankoop van een splinternieuwe trail motorfi ets van een van de grote vier voor de Kerstmis van 1965. Ik neem aan dat we allemaal wel weten wie de winnaar was in die dagen, maar nu, zo’n 35 jaar later, welke zou jij kiezen? Hier zijn de motoren die in dezelfde klasse tegen elkaar zijn uitgesteld. Deze zijn helemaal origineel, alhoewel geen perfecte “overblijvers” van mijn collective: Foto 1, van links naar rechts: • 1965 Honda CT200 “Trail 90” • 1966 Kawasaki J1TR “Countryman” • 1965 Yamaha YG1-TK “Trailmaster” • 1965 Suzuki K15 “Hillbilly” H MG1-T niet getoond voor deze vergelijking om het tot een model van elke fabricant te houden. -1- Suzuki De K15 van Suzuki is een eency1 -1- Suzuki De K15 van Suzuki is een eencylinder tweetakt met verhoogd voorspatbord, een hoge uitlaatpijp, antislip zitje en fabrieks standaard bagagerek. Alle trail modellen maken gebruik van aggressieve blokbanden om hun werk te doen. -4- Honda bleef bij hun doorstap ontwerp, 4 -4- Honda bleef bij hun doorstap ontwerp, waarvan ze vonden dat het gemakkelijker was voor het op- en afstappen in geval van een grote hoeveelheid bagage op het rek. Dit rek kwam alleen op het frame in standaard uitvoering, maar een groot chroom rek was een fabrieks optie. De hoge uitlaat was goed voor het oversteken van rivieren. Nu een snelle blik op de motoruitvoeringen van deze trail motorfi etsen. 2 -3- Kawasaki kwam op de markt met dit J1TR model in begin 1966. Ook deze was uitgerust met de noodzakelijke accessoires voor het trail rijden inclusief een omhoog gebogen uitlaatpijp, hoog spatbord, motor beschermingsplaat en een standaard chroom bagagerek. Of je nu een jager bent en een motor nodig hebt om een groot hert uit de bossen te halen, of gewoon plezier hebt in het rustige zandpad rijden naar je favoriete vissersplek, elke van deze motoren is daar goed voor. Maar een ding is zeker en dat is het feit dat deze motoren niet gebouwd zijn voor snelheid en crossen, maar kunnen wel steile hellingen beklimmen door het gebruik van wat heen en weer te schakelen. Het is een moeilijke keus! -2- Yamaha had eigenlijk twee verschillende 3 -2- Yamaha had eigenlijk twee verschillende stijl trail motoren in 1965. Dit is het YG1-TK model dat ook een tweetakt is met extra spatbordruimte vanwege de kleinere 16” wielen in dit frame. Een klein bagagerekje was standard, maar een groter chroom rek was verkrijgbaar. Het uitlaatsysteem was een laag systeem op beide versies. Het andere aangeboden Yamaha model was een doorstap model met dezelfde motor, MG1-T genaamd. Ik heb hier mijn 1965  Met de klok mee, beginnende vanaf linksboven: • 1965 Suzuki K15 “Hillbilly” • 1966 Kawasaki J1TR “Countryman” • 1965 Yamaha YG1-TK “Trailmaster • 1965 Honda CT200 “Trail 90” -1- Met de Suzuki K15 moest je nog steeds je eigen benzine en olie mengen. Motor: luchtgekoelde 79cc eencylinder zuigerpoort gestuurde tweetakt. 8pk bij 7500 omw/minuut. Vier versnellingsbak met vrijstand bovenaan. -2- De Kawasaki J1TR was ook een premix model met een 81cc eencylinder tweetakt motor met roterende inlaatschijf, die 7,5pk maakt bij 6800 omw/minuut. De versnellingsbak had vier versnellingen met roterende schakeling. -3- Yamaha’s YG1-TK was een tweetakt met olie-inspuiting. De motor had een roterende inlaatschijf en maakte 6,2pk bij 10,000 omw/ minuut. Een vier versnellingsbak met vrijstand bovenaan. -4- Honda CT200 was de enige met een viertaktmotor. Deze was een 87cc kopklepmotor dat 7pk bij 8500 omw/minuut produceerde. De vier versnellingsbak was uitgerust met het betrouwbare “automatische koppeling” systeem, wat het gemakkelijk maakte om met een hand te kunnen rijden als dat nodig was.

25 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication