5

COLUMN Morrie luitjes…, kwaliteit… Eén van de redenen om destijds de KJMV op te richten was het feit dat oude Japanse motorfietsen kwalitatief heel goede machines bleken te zijn. Tegenstanders van ‘Japans-spul’ dachten in de jaren zestig nog dat Japanse motoren geen lang leven beschoren zouden zijn… Een groeiende groep anderen dacht daar toch heel anders over..; de rest is bekend. Niet voor iedereen uit die beginperiode was de kwaliteit van de Japanse motoren het belangrijkste uitgangspunt tot oprichten of lid worden van de club; de goedkope aanschaf was ook voor velen een belangrijke reden. Dit kon ook, omdat er zoveel Japanse motoren geproduceerd werden (vooral in de jaren zeventig en later), zodat de prijzen navenant laag waren, met uitzondering van de racemotoren en andere Japanse exoten. De prijzen voor fietsen uit de jaren zestig stegen al spoedig, met name van de wat schaarser geproduceerde modellen als bijvoorbeeld de Honda CB92 (Benly) en nog weer later de vierbak Black Bomber types… Thans zijn ook de prijzen van de jaren zeventig modellen flink gestegen..! De tijd is voorbij dat je ‘voor weinig’ nog een complete en/of knappe CB750 of andere vroege viercilinder van Japanse makelij kunt kopen (uitzonderingen daargelaten natuurlijk). Ik moest hieraan denken toen ik na lange tijd de draad van een oud project weer eens op ging pakken… 33 jaar geleden had ik een Honda XL250 gekocht, een model dat z’n oorsprong in 1972 had. Na alle ‘trail’-uitvoeringen van heel veel ‘gewone’ straatfietsen als onder andere de CB72/77, CB250/350 en de vele typen van de CB450 vond Honda het hoog tijd voor een échte ‘off road’-fiets. Dit alles, zoals gebruikelijk, vooral voor de Amerikaanse markt omdat er daar duidelijk behoefte aan bestond. Pas veel later waaide deze ‘rage’ over naar o.a. Nederland… Voordeel van de toen gebouwde XL250 was met name het lichtere gewicht t.o.v. de reeds genoemde ‘trail’-fietsen. Standaard was de XL250 ‘Motosport’ naast de opmerkelijke vierklepskop uitgerust met alu-velgen en magnesium carterdeksels, een startmotor ontbrak, dat scheelde al gewicht en er was slechts een kleine 6 volt accu, maar die kon er ook nog wel uit, want de motor had een ontstekingsspoel binnen het magnetisch vliegwiel, zodat ook zonder batterij gereden kon worden. Het gewicht was ‘slechts’ 130 kg (met accuutje, claxon en knipperlichten..)! Goed, zoals gezegd had ik al enige decennia zo’n prachtig motortje en ook was ik destijds voortvarend met de restauratie begonnen, naast alle andere projecten die ik immer onder handen had… Het blokje was, ondanks een lage kilometerstand toch wat mishandeld en er zat een tikje in. Oorzaak bleek een licht uitgelopen nokkenas, die zo in de kop gelagerd is en ook de tuimelaars waren niet fris meer. Jan Smit (‘powerparts’) heeft indertijd kop en deksel wat afgevlakt en daarna de boring van de nokkenas weer rond en op maat gemaakt. Een nieuwe nokkenas, nieuwe tuimelaars en ook meteen maar een overmaatse zuiger erin en het blok was weer oké… Die nokkenas was nog wel lastig, want Honda leverde ze al niet meer.. Daarop via Jan Smit een ‘Mega Cycle’ sport nokkenas besteld en gemonteerd. Deze is maar ietsje ‘wilder’ dan standaard en ik heb (nog) geen idee wat het uitmaakt t.o.v. de oorspronkelijk opgegeven 20/22pk. Een originele uitlaat had ik indertijd ook maar meteen besteld en dat was goed, want die zijn er inmiddels allang niet meer… De motor loopt inmiddels en klinkt heel goed..! Gereden heb ik er nog niet mee, eerst nog wat kleinigheden afmaken en wachten op wat redelijker weer… De tank en het zadel waren de laatste ‘grote’ dingen die nog ‘even’ aangepakt dienden te worden, maar dat is inmiddels ook klaar en gemonteerd. Ben wel heel benieuwd hoe het rijdt, want dat ben ik na al die tijd een beetje vergeten.. De motor heeft geen balansasje in het blok, dus trilt gezellig een beetje.. Verder zijn er vijf versnellingen aan boord en kun je de motor als een echte crosser in elke versnelling aantrappen (met de koppeling in..). Ik ben benieuwd..! Ernst Hagen • Levering van nieuwe en gebruikte onderdelen met niet goed, geld terug garantie! • Duizenden onderdelen voor alle oldtimer Suzuki’s 2 en 4 takt. • Verder kun je bij ons terecht voor krukas revisie, boren/honen. • Een kleine selectie rijdende motoren. Bezoek onze website voor de zéér uitgebreide actuele voorraad onderdelen: www.classicsuzukiparts.nl Natuurlijk kunt u ons ook bezoeken, de koffi e staat altijd klaar. Maar maak wel even een afspraak a.u.b.! Marcel en Wendeline Vlaandere De Marne 136b - 8701 MC Bolsward 06 41484547 sales@classicsuzukiparts.nl SPECIALIST IN CLASSIC SUZUKI’S 

6 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication