7

DE NAAM COLLEDA INTRODUCTIE Suzuki-stickers of emblemen waren niet te vinden op de vroege modellen die Suzuki heeft gebouwd. Nee, de vroege modellen kregen de naam Colleda. Het beroemde Suzuki “S”-logo verscheen voor het eerst in 1959 en de merknaam Colleda werd begin jaren 60 vervangen door Suzuki, waarbij de T10 de eerste niet-Colleda was. Dit zijn enkele van de Suzuki Colleda-modellen uit de jaren vijftig en begin jaren zestig. Men startte met een 90cc 4-takt blokje (4pk) welke later vervangen werd door een 125cc model (5,5pk). Op de foto de winnaar van de bergbeklimmingsrace van 1954 met dit eerste model. Het racen zat er al vroeg in... Man. Niet alleen met de 250cc modellen maar ook met de 50cc modellen. De geschiedenis kent veel voorbeelden van speciale machientjes. De Colleda TT, een 250cc twin met Amerikaans design werd gelanceerd in 1956. De afbeelding hieronder toont het exemplaar dat werd getoond op de historische afdeling van de Tokyo Motor Show ‘99. Maar over deze RV-racers kom ik een andere keer met een apart artikel. Hieronder een aantal van deze kleine Colleda’s met 4-takt blokje. Bij de latere modellen ging men in 1956 over op 2-takt bij de singles en twins. VAN COLLEDA NAAR SUZUKI Colleda is een Japans woord en het betekent “DIT IS HET” ”, een nieuw merk voor een reeks motorfietsen die op de Japanse markt werd gelanceerd door SJK. SJK was in 1937 begonnen met de productie van auto’s, maar stapte in de jaren vijftig over naar bromfietsen en lichte motorfietsen. In 1955 besloot SJK om de zeer competitieve 250 cc-markt te betreden met de Colleda TT, naar verluidt de eerste 250 cc tweetakt-twin die in Japan werd geproduceerd. SJK staat voor Suzuki Jidosha Kogyo (Suzuki Automotive Manufacturing). Omdat SJK onzeker was over de toekomst, gaven ze hun motorfietsen het merk “Colleda”, dus niet Suzuki, met “SJK” in de gegoten motordelen. De kenmerkende hoefijzervormige koplamp deed zijn intrede. In 1958 ontstond de Suzuki Motor Company, die een duidelijker ondernemingsdoel en merkstrategie voor ogen had,. Het nu welbekende “S”-logo zag het levenslicht, samen met het merk “Suzuki”. De Colleda TT is de voorloper van alle Suzuki 250cc tweetakt twins, inclusief de T20, T250 en GT250. De luchtgekoelde motor had een vierkante boring en slag verhouding van 54 x 54 mm, gelijk aan alle zojuist genoemde modellen. Hij had ook een nieuwe “moderne” zwevende swingarm met schokdempers achter, het toonaangevende ontwerp van de voorvork doet denken aan de vroege BMW’s. DE EERSTE SUZUKI MOTOR De Colleda 250TA van de jaren 60 was de eerste motorfiets die een gecombineerd remsysteem gebruikte. Dat is zelfs nu bij slechts enkele motormodellen standaard, waaronder de Honda GoldWing. De TB maakte gebruik van een hydraulisch bediende achterrem. Het rempedaal had een verbinding, waarmee zowel de voor- als de achterrem geactiveerd werd bij het intrappen van het pedaal. De motor leverde 20 pk met een vierkante boring en slag van 54 x 54 mm en behaalde een topsnelheid van 140 km/uur. Een onderkuip in scooterstijl was aan de fiets bevestigd om de berijder tegen vocht en wind te beschermen en het model had een dubbel zadel, waardoor het een beetje een toerfiets was. De vraag naar zwaardere machines kwam al gauw en dat resulteerde in de Colleda 250TT. De TT van Tourist Trophy is aan de modelnaam toegevoegd omdat men race-aspiraties had en mee wilde doen aan de TT van het Eiland Voor het uitvoeren van Suzuki’s nieuwe marketingstrategie en exportactiviteiten, met ingang van 1960, was een uitzonderlijk model met de merknaam Suzuki nodig. Een groot team ontwierp de Suzuki Colleda 250 TA (Twin Ace) 

8 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication