8

als een toonbeeld van innovatie en de kenmerkende Japanse stijl. Om marketingredenen bestond het merk Colleda nog steeds in Japan. Uitsluitend motorfi etsen voor exportmarkten hadden de merknaam Suzuki, Colleda was nog slechts een modelnaam voor het koppelen van de motor aan zijn erfgoed. In 1960 ontving de Zuid-Australische Suzuki-agent, Taylor Marine and Sports Centre van Grenfell Street 153, Adelaide, één van de eerste zendingen van de Suzuki Twin Ace. Een advertentie uit die tijd luidde: “Een geweldige 250cc twin voor £ 250” ($ 500). Afgezien van Australië werden er slechts 12 TA’s geleverd in Europa (België) en een vergelijkbare hoeveelheid in de VS waardoor deze motorfi ets uitzonderlijk zeldzaam is. Het moeten dappere kopers zijn geweest die dit volkomen onbekende model en merk hebben gekocht. HYDRAULISCHE REMSYSTEEM Deze Suzuki is het ultieme voorbeeld van de unieke en onderscheidende styling van Japanse motorfi etsen uit de late jaren 50. De constructie van de TA was typerend voor die periode met een van plaatstaal geperst frame en carrosserie, met de motor als aanbouwdeel. De ontwerpers van Suzuki behaalden met de TA een resultaat dat heel anders was dan de eerdere Colleda’s op het gebied van styling, motor en remsysteem. Toen de rest van de wereld onafhankelijke kabel- of stangbediende remmen gebruikte, was de Suzuki TA uitgerust met hydraulisch bediende enkele voorloopremmen. De remmen werden gecombineerd bediend met het voetpedaal met een krachtverdeling van 60% voor de voorrem en 40% voor de achterrem. Mocht de berijder echter meer remdruk op de voorrem willen uitoefenen, dan kon deze ook onafhankelijk worden bediend met de handrem, een kabelbediende overname dus. Hoewel het systeem effectief was en goede recensies kreeg, was de TA het enige model dat het gebruikte. De latere modellen (TB, TC, T10) hadden een voorrem met kabelbediening en een hydraulisch bediende achterrem Ontwerpers bij Suzuki bereikten hun doel met een heel andere TA naar de eerdere Colleda’s in styling, motor en remsysteem. Links: Container voor remvloeistof met de tweepolige aansluiting voor waarschuwingslamp erboven. Rechts: Hoofdremcilinder zit netjes achter het draaipunt van de zwenkarm. De motor met lange slag was in wezen een dubbele versie van Suzuki’s 123,18 cc single, die zelf sterk leek op het DKW-ontwerp. 

9 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication