17

Voorbereiding Een goede voorbereiding is het halve werk. Bedenk voordat u een vacature uitzet wat u de medewerker kan of zoals wil salaris, bieden. Welke vakantie, werktijden, verantwoordelijkheden biedt u aan? Hierbij kunt u denken aan: Flexibele werktijden (waar mogelijk) Autonomie Afwisseling in taken Verantwoordelijkheid Prettige werkomgeving/ werkplek/ kantine Start Niets is zo vervelend dan een valse start. Zorg daarom voor een goede start waarbij de nadruk ligt op een goed inwerkprogramma. Het is belangrijk dat het inwerkprogramma gestructureerd wordt aangeboden. Hoe zien de eerste dagen en weken eruit, wat is belangrijk om te weten, wat gaat iemand leren, wie wordt aangewezen als buddy of aanspreekpunt bij vragen of onduidelijkheden. Communicatie Wees duidelijk in de communicatie en de verwachtingen die u heeft richting uw medewerkers. Zorg voor overlegmomenten, vaste formele momenten, maar vergeet de informele overlegmomenten niet. Ga het gesprek aan over de toekomstplannen, visie van het bedrijf. Maar ook over werkbelasting, -verdeling, feedback, ontwikkelingswensen en knelpunten op het werk of wellicht zaken die spelen in de privésituatie. Door in gesprek te blijven met uw medewerker, bent u betrokken en voelt de medewerker zich ook gehoord. Spreekt u iets af, leg dit vast en stel de arbeidsvoorwaarden taken medewerker hier ook van op de hoogte. Op deze manier schept u duidelijkheid en transparantie. en Feedback/ tevredenheid Luisteren naar de medewerker is misschien wel de belangrijkste voorwaarde als het gaat om het behouden van uw personeel. Klinkt simpel, maar blijkt toch moeilijk. We worden opgeslokt door de waan van de dag. Sta daarom bewust stil bij wat er gezegd wordt, leer hiervan en verbeter wat niet werkt. De meest waardevolle informatie haalt u bij de bron, de medewerker zelf. Betrokken medewerkers laten hun stem horen om u zo in staat te stellen om succesvoller te worden of knelpunten snel te onderkennen. Groei/ontwikkeling Een reden om een andere baan te zoeken, is omdat er geen (goede) ontwikkel- en doorgroeimogelijkheden bestaan. Wanneer er niet wordt collega geïnvesteerd in opleiding, training en/of ontwikkeling in het eigen vakgebied, kan dit tot gevolg hebben dat een waardevolle en ambitieuze verder kijkt naar een andere baan. Geef uw medewerker daarom de kans om een gerichte vaktraining of -opleiding te volgen bij Koskamp Opleidingen. Koskamp is dé opleider in de automotive. Onze experts kunnen uw medewerkers daadwerkelijk verder helpen om zich te ontwikkelen en kennis en vaardigheden te updaten naar een hoger niveau. Dit kan een vakgerichte opleiding of vakgerichte specifieke training zijn, maar u kunt ook denken aan ontwikkeling op het gebied van bedrijfsvoering, waardoor uw bedrijf toekomstbestendig wordt. “Betrokken medewerkers laten hun stem horen om u zo in staat te stellen om succesvoller te worden.” 17

18 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication