62

oductontwikkelingen, bij banden is dat niet anders. Door Gideon Ekkels Productmanager Banden, Wielen en TPMS toegenomen motorvermogens tuiggewichten zijn banden de een hightech product an EV’s en hybrides doet e schep bij op. Banden nemen een steeds grotere rol in binnen het autobedrijf, zowel in de werkplaats als bij een verkoopgesprek. De vraag “Wilt u dat we er vierseizoenenbanden onder monteren?” lijkt de plaats in te hebben genomen van “Wilt u er ook sportvelgen onder hebben?”, zeker nu de meeste auto’s standaard al lichtmetalen velgen hebben. Bij de werkplaatsreceptie hadden banden al een belangrijke rol, deze is de afgelopen jaren echter flink complexer geworden. Deze toegenomen complexiteit kent vele aspecten, waardoor het enerzijds steeds lastiger wordt om de juiste band te adviseren, anderzijds wordt het belang van de juiste band monteren steeds groter. Zoals in de autobranche vaak het geval is liggen technologische ontwikkelingen aan de basis Met name EV’s stellen andere eisen aan banden, waarbij deze eisen vanuit het oogpunt van de bandenontwikkeling soms tegenstrijdig lijken. Men wil het liefst een zo laag mogelijke rolweerstand (want dat biedt de meeste actieradius) waardoor de keuze voor een smallere band logisch lijkt. Een EV heeft echter een hoog aandrijfkoppel dat bovendien op elk moment beschikbaar is, waardoor die smallere band toch niet zo’n handige oplossing blijkt te zijn. Om dit dilemma op te lossen zijn er meerdere oplossingen mogelijk, waarbij er bijvoorbeeld verschillende compounds (rubbersamenstellingen) binnen het profiel gebruikt worden. Daarnaast zien we tegenwoordig veel zogenaamde breedsets, waarbij de achterbanden breder zijn om het aandrijfkoppel goed op de weg te kunnen krijgen. Een niet te onderschatten factor is echter de behoefte van de gebruiker (lees: de berijder). Uit onderzoek blijkt dat berijders van een EV andere eisen stellen aan een band dan berijders van conventionele auto’s. Bij EV’s staan levensduur en rolweerstand hoog bovenaan de wensenlijst voor een band, terwijl bij conventionele auto’s vooral comfort en prijs belangrijke koopaspecten zijn. Door deze behoeftes helder te hebben kan er beter ingespeeld worden op de mobiliteitsbehoefte van de klant, waarbij het gebruik van het voertuig de andere helft van de informatieverschaffing zou “Door de toegenomen motorvermogens en voertuiggewichten zijn banden de afgelopen decennia een hightech product geworden.” 62

63 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication