24

Bestuursverslag KS Fectio 2018 | Kwaliteit 4.3 Realisatie beleidsdoelen 2018 Zelfevaluatie en auditing Na een eerste ronde audits op drie scholen in april/mei 2018 is de conceptversie van het draaiboek bijgesteld en in het najaar definitief gemaakt vanuit een gezamenlijke evaluatie in juni. Centrale afspraken zijn: • Jaarlijks vult elke directeur de zelfevaluatie in gedurende de eerste periode van het schooljaar. De zelfevaluatie wordt op schoolniveau gedeeld met team en MR. De zelfevaluatie wordt doorgesproken met de bestuurder. • Eenmaal in de vier jaar wordt een school door een commissie van directeuren bezocht voor een interne audit. De zelfevaluatie van de school is hierin leidraad. • Eenmaal in de vier jaar wordt de school door een commissie­op­maat bezocht in het teken van een specifieke vraag van de school. Deze visitatie zal in 2020 voor het eerst worden uitgevoerd en in 2019 worden voorbereid. T evredenheidsmeting 2018 In november 2018 is de tweejaarlijkse tevredenheidsmeting van Beekveld en Terpstra, Q Primair, afgenomen onder leerlingen (groep 6, 7 en 8), ouders, medewerkers en management. De respons was voldoende om op Fectioniveau van representatieve resultaten te kunnen spreken: Doel van de audit en visitatie is om feedback te geven aan de school: waar gaan zaken goed, op welke punten kan de school verbeteren. 24 In 2018 zijn drie scholen bezocht. Alle directieleden hebben een dag meegelopen op een van de drie scholen en gesprekken gevoerd met leerkrachten, intern begeleider, leerlingen, ouders en directeur. Van elke audit is een rapport opgesteld dat gedeeld is met het team, de MR en de bestuurder. Elke school heeft aansluitend een plan van aanpak opgesteld. De bilaterale overleggen tussen directeur en bestuurder zullen vanaf 2019 meer in het teken staan van kwaliteit van onderwijs, o.a. na invulling van de zelfevaluatie. De in het beleidsplan aangegeven responsdoelen zijn niet volledig gerealiseerd. De 50% invulling door ouders is wel behaald (56%) alsmede de gemiddelde 7,5. De gewenste 95% invulling door medewerkers en leerlingen is net niet behaald, beide groepen scoren 93%. Door onder andere ziekte bij leerlingen en medewerkers bleven we net onder de gehoopte 95%. Bij de medewerkers heeft dat lichte invloed op de drie scholen die onder de 90% bleven. Er kan bij die scholen niet gesproken worden van volledige representativiteit. De percentages liggen echter dicht bij de 90% en zijn daardoor wel voldoende bruikbaar in de bestuursanalyse. Management en medewerkers geven de school gemiddeld een rapport cijfer van 7,8, leerlingen een 8,2.

25 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication