29

Bestuursverslag KS Fectio 2018 | Onderwijs De basisondersteuning van de scholen is op orde. Het team van intern begeleiders werkt veel samen binnen Fectio. Naast de werkzaamheden voor de eigen school zetten zij zich ook in voor gezamenlijke ontwikkelingen. Alle beleidsdoelen die vallen onder passend onderwijs en opbrengstgericht werken worden besproken in dit team. Regelmatig komen ideeën voor beleid of interventies voort uit deze groep. Deze worden vervolgens vanuit het domein in het directieteam voorgesteld en zo nodig besloten. Inzet coaches en onderwijsassistenten In 2018 zijn op alle scholen extra financiën ingezet vanuit de gelden passend onderwijs om onderwijsassistenten aan te trekken. Deze onderwijsassistenten worden ingezet om waar nodig de begeleiding van een leerling of groep meer passend te kunnen maken. Daarnaast is een vijftal Fectioleerkrachten vanuit hun specialisme bovenschools inzetbaar om leerkrachten te ondersteunen. Insteek is om de leerkracht bekwamer te maken om een specifieke leerling/groep beter te kunnen begeleiden. Ingezet is op dyslexie, gedrag, klassenmanagement en slimme kleuters. Toptalent De begeleiding van (hoog)begaafde leerlingen is geëvalueerd vanuit het bijgestelde beleid van 2017. We zijn tevreden over het beschreven beleid en op de meeste scholen lukt het om hierin een verbeterstap te maken. Er zijn echter ook onderdelen die nog niet naar wens verlopen. Inmiddels is een plan van aanpak opgesteld. En zal er in 2019 worden ingezet op professionalisering van talentcoaches, ambulante tijd voor hen om leerkrachten te kunnen coachen, professionalisering van leerkrachten via de Academie van Fectio en versterking van de inhoud en presentaties van leerlingen in de Virtuele Klas. Ook de communicatie tussen groepsleerkracht en begeleider Virtuele Klas zal verbeterd worden. Een externe specialist zal de talentcoach en directie ondersteunen om de verbetering op maat van elke school in te richten. 5.3 Inspectie Er hebben in 2018 geen kwaliteitsonderzoeken plaatsgevonden. 5.4 Realisatie beleidsdoelen 2018 Identiteit In het voorjaar is de notitie ‘de levensbeschouwelijke dimensie van KS Fectio’ definitief afgerond. In de notitie is onze identiteit actueler en duidelijker beschreven: wat we eronder verstaan en hoe anderen dit terugzien in wat we doen. Opleiden in school Binnen de samenwerking met de Marnix Academie is één school gecertificeerd, de Delteykschool. De schoolopleiders zijn gedreven in het goed begeleiden van studenten. De subsidie die we ontvangen wordt ingezet om in de klassen te kijken en de student op de werkvloer te coachen. We ervaren dat Fectio eigenlijk te klein is voor twee netwerken en zijn in het najaar gestart met een evaluatie van beide samenwerkingen. In 2019 nemen we een besluit over de toekomstige samenwerking. Veilige scholen In mei werden we geconfronteerd met de mededeling dat het programma IRIS, waarbinnen incidenten gemonitord werden, zou worden stopgezet. We monitoren sinds het nieuwe schooljaar via het programma Parnassys, daarin registreren we de incidenten. 29

30 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication