Bestuursverslag KS Fectio 2018 | Financiën 7.5 Kengetallen per balansdatum Solvabiliteit 2018 2017 2016 57,7% 55,8% 54,0% Liquiditeit Rentabiliteit Kapitalisatiefactor 3,2 3,0 3,0 In de bovenstaande tabel worden de kengetallen inzake solvabiliteit, liquiditeit, rentabiliteit, kapitalisatiefactor, weerstandsvermogen en huisvestingsratio weergegeven. Daaronder worden de verschillende kengetallen beschreven en voor Fectio besproken. Solvabiliteit De solvabiliteit wordt berekend door het eigen vermogen te delen door het totale vermogen (definitie 1). Op deze manier komt de financieringsopbouw van de stichting in beeld en wordt weergegeven in hoeverre Fectio aan haar lange termijn verplichtingen kan voldoen. De onderwijsinspectie hanteert een ondergrens van 30%, Fectio zit hier met haar 57,7% boven. Op basis hiervan kan geconcludeerd worden dat de vermogenspositie van de stichting goed is en dat Fectio aan haar lange termijn verplichtingen kan voldoen. Liquiditeit De liquiditeit geeft aan in hoeverre de stichting aan haar korte termijn verplichtingen kan voldoen. Dit wordt berekend aan de hand van de current ratio (verhouding tussen vlottende activa en vlottende passiva). De onderwijsinspectie hanteert een ondergrens van 1. De current ratio voor Fectio is 3,2. Dit betekent dat Fectio ruimschoots aan de korte termijn verplichtingen kan voldoen. De liquiditeitspositie van de stichting is hierdoor goed te noemen. Rentabiliteit De rentabiliteit geeft de relatie weer tussen het bedrijfsresultaat en de totale baten. Dit gebeurt door het bedrijfsresultaat te delen door de totale baten. Het bedrijfsresultaat bedraagt 2,4% van de totale baten. De rentabiliteit is positief omdat het bedrijfsresultaat van de stichting positief was. 2,4% 1,2% 0,2% 41,1% 39,9% 39,0% Weerstandsvermogen 12,7% 10,4% 7,8% Huisvestingsratio 7,5% 7,5% 8,0% Kapitalisatiefactor De kapitalisatiefactor wordt berekend door de activa zonder de MVA betreffende gebouwen en terreinen te delen door de totale baten. De kapitalisatiefactor geeft een indicatie hoe rijk een schoolbestuur is. De kapitalisatie factor voor Fectio is 41,1%, wat binnen de signaleringswaarden van de onderwijsinspectie valt (35% ­ 60%). Voor Fectio kan met enige voorzichtigheid worden uitgesloten dat de stichting haar kapitaal niet voldoende of inefficiënt benut. Weerstandsvermogen Het weerstandsvermogen geeft de rol van het eigen vermogen als risicobuffer voor onvoorziene gebeurtenissen weer. Dit wordt berekend door het eigen vermogen minus de MVA te delen door de rijksbijdrage van het ministerie OCW. Het weerstandsvermogen van Fectio is 12,7%. Dit percentage is hoog genoeg om aan te kunnen nemen dat er geen financiële problemen verwacht worden. Huisvestingsratio De huisvestingsratio geeft een beeld van de huisvestingslasten ten opzichte van de totale lasten. De huisvestingslasten plus de afschrijvingen gebouwen en terreinen worden gedeeld door de totale lasten. De huisvestingsratio is 7,5% en zit hiermee onder de signaleringsnorm van 10%. Het is positief om onder de signaleringsnorm te zitten omdat de uitgaven daarmee binnen de norm van de toelaatbare grenzen blijft. 41