Bestuursverslag KS Fectio 2018 | Scholen 37 leerlingen De Boogerd is een kleine dorpsschool in ’t Goy, met 40 leerlingen en 6 teamleden. In 2018 hebben we weer veel aandacht aan iedere leerling kunnen besteden, hebben we onze hoge verwachtingen ten aanzien van de leerlingenresultaten met iedere leerling besproken en hebben alle leerkrachten zich professioneel bijgeschoold. We werken met 123Zing, een digitale muziekmethode, en alle leerlingen krijgen wekelijks een muziekles. Middels een teamnascholing zetten we de methode effectiever en met veel enthousiasme in. Daarnaast hebben we in 2018 voor het tweede jaar geïnvesteerd in technieklessen bij de Techniekfabriek in Houten. Leerlingen van groep 3­4­5 en van groep 6­7­8 krijgen elke zes weken een hele ochtend les van enthousiaste techneuten. De leerlingen leren werken met verschillende materialen en technieken zoals metaal en hout. Met deze technieklessen kunnen we onze leerlingen goed voorbereiden op een moderne samenleving. Onze ICT­coördinator geeft met ingang van dit schooljaar iedere week computerles. Dit gaat niet alleen over het maken van werkstukken en power­point­presentaties maar ook over het diploma Veilig Internet en het leren programmeren met kleine robotjes, de Beebots, en programmeermatten. In de tweede helft van het kalenderjaar is de Camminghaschool door het vertrek van de directeur geleid door beide teamleiders. Een tijdelijke situatie tot de komst van een nieuwe directeur per 1 januari 2019. In 2018 is de ‘Vreedzame School’ verder ingevoerd. Er zijn ‘gouden regels’ opgesteld, regels die wij als school belangrijk vinden. Kinderen zijn tot mediatoren opgeleid. In 2019 wordt er verder vormgegeven aan de borging van de Vreedzame School. De kinderraad is een aantal keer bijeen geweest. Er zijn dit jaar twee onderwerpen besproken, waarbij zij een voorstel hebben gemaakt over de inrichting van de werkplekken op school en over de herinrichting van de speelheuvel. In 2019 worden de leerpleinen verder ontwikkeld tot een nog rijkere werk­ en leeromgeving. De digitale weektaak is ingevoerd waardoor kinderen overzicht hebben over het werk dat ze per week moeten maken. Leerkrachten voeren gesprekken met elk kind over hun ontwikkeling. Het doel is om dit in 2019 nog verder vorm te geven binnen de school en afspraken te maken over hoe deze gesprekken worden vastgelegd. Er is een start gemaakt om te werken vanuit een leer­ en ontwikkelingslijn en het thematisch aanbieden van de zaak­ en expressievakken. Dit zal de komende jaren verder ontwikkeld worden. Er is beleid ontwikkeld voor toptalenten binnen de Camminghaschool. Toptalent behoeft meer aandacht zodat het onderwijs nog beter aansluit bij de populatie van de school. Tenslotte zijn we in 2018 gestart met het vergroten van onze maatschappelijke betrokkenheid bij organisaties in ons dorp. Dit doen we o.a. met DUO (Dagopvang Ouderen Utrecht) waar we onze kerstmusical hebben opgevoerd en waar we spelletjesochtenden organiseren. 344 leerlingen 43