Jaarverslag KS Fectio 2019 | Visie, organisatie en besturing Per vergadering wordt een organisatiethema geagendeerd dat is gelieerd aan de thema’s en de daaraan gekoppelde domeinen uit het strategisch beleidsplan. Per vergadering is vaak een lid (directeur en/of beleidsmedewerker) vanuit het betreffende domein aanwezig. Dat voegt extra waarde toe aan het te bespreken thema omdat ook beleidsmakers en – uitvoerders aan tafel zitten. Voorafgaand aan een vergadering wordt een aantal vragen aan de bestuurder voorgelegd op basis waarvan de vergadering inhoudelijk kan worden vormgegeven. De Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR), RvT en bestuurder hadden in 2019 tweemaal gezamenlijk overleg. Bij één van die bijeenkomsten waren ook de schooldirecteuren aanwezig. Bijzondere aandacht was er in 2019 voor de ontwikkeling en voorbereiding op implementatie van onderwijs voor 10-14 jarigen in een samenwerking tussen Fectio en SOOSVOH. Hiervoor gaf de RvT van Fectio in december 2019 toestemming nadat deze eerder ook door de RvT van SOOSVOH was gegeven. Het proces is in goede samenwerking met beide GMR’en gegaan en in nauw overleg met de betrokken projectleider en de bestuurder. Onderwerpen die daarnaast onder andere binnen de RvT zijn besproken in 2019: • Communicatieplan KS Fectio • Jaarrekening 2018 • Meerjarenbegroting 2019-2021/2020-2022 • Strategisch beleidsplan 2019-2023 • Kwaliteitsbeleid KS Fectio • Waardengericht toezicht houden • Ontwikkeling formele en informele medezeggenschap • Ontwikkeling wijze van verantwoording afleggen Daarnaast heeft de RvT goedkeuring gegeven aan onderstaande zaken: Onderwerp Jaarverslag 2018 Meerjarenbegroting 2019 en verder Startbesluit onderwijs 10-14 jarigen voor het derde jaar Goedgekeurd op 18 juni 2019 27 maart 2019 17 december 2019 De RvT heeft gedurende het jaar ook gekeken naar het functioneren van de bestuurder. Samen met de bestuurder is in 2018 een 360 graden feedback ronde georganiseerd, waarbij, eventueel anoniem, feedback op het functioneren van de bestuurder kon worden gegeven. Deze feedback is door de RvT verwerkt tot een aantal aandachtspunten voor de bestuurder die met hem zijn besproken. Ongeveer zes keer per jaar is er een bilateraal overleg tussen de voorzitter van de RvT en de bestuurder, waarin ook het functioneren wordt besproken. De RvT heeft op drie momenten in 2019 naar haar eigen functioneren gekeken. Allereest naar aanleiding van het gesprek met de accountant op 18 juni 2019. De RvT heeft besloten dat de rapportage en KPI’s verdere verbetering en ontwikkelingen behoeven. Hiertoe zijn in 2019 samen met de controller van Fectio de eerste concepten ontwikkeld. Daarnaast heeft de RvT zich, passend bij de ambitie, verder gericht op de ontwikkeling van waardengericht toezicht houden. Hiervoor zijn twee workshops met een expert gevolgd, waarvan één ook in aanwezigheid van de bestuurder. De RvT heeft ervoor gekozen om werkenderwijs te willen aanpassen aan de inzichten van waardengericht toezicht houden. Tot slot is er ook formeel en informeel overleg geweest met de GMR waarin het samenwerken en het functioneren van de driehoek bestuurder – GMR – RvT is besproken. Hieruit bleek wederzijds tevredenheid. De RvT heeft er voor gekozen om geen aanpassingen te doen in de vergoedingen van de leden van de RvT of de bestuurder. De RvT is voornemens om in 2020 opnieuw te kijken naar de marktconformiteit van de beloningen. De RvT uit haar waardering voor de bestuurder, het DT, het onderwijzend en ondersteunend personeel en de stafleden op het Bestuursbureau voor hun dagelijkse inspanning en bijdrage om invulling te geven aan ‘het beste onderwijs voor ieder kind’. 1.5 Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad Fectio vindt het belangrijk dat ouders en personeel betrokken zijn bij het onderwijs van hun eigen kind(eren), bij de groep waarin hun kind(eren) zit(ten) en bij de school als geheel. Maar ook de relatie tussen school en ouders is bij Fectio belangrijk. Dit kan in de vorm van meeleven, meehelpen, meedenken en/of meebeslissen. De medezeggenschap vindt plaats in de Medezeggenschapsraad (MR) op schoolniveau en in de Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR) op stichtingsniveau. 11