17

Jaarverslag KS Fectio 2019 | Verslag bestuur Fectio is zich bewust van het belang van goed onderwijs aan onze leerlingen en investeert in die verbetering. Sinds vorig jaar vullen alle scholen vanuit de opbrengsten van de Cito-toetsen een reflectieformulier in met de onderdelen: • Waarneming: Wat zien we? Wat valt op? • Begrijpen: Wat vinden we daarvan? Wat zijn oorzaken? • Wegen/plannen: Conclusies en acties. Op deze werkwijze kijken scholen met het hele team elk halfjaar nadrukkelijk naar de opbrengsten en volgen er actiepunten voor het volgende halfjaar. Tevens stelt elke school tweemaal per jaar de trendanalyse op. Dit is onderdeel van de zelfevaluatie en wordt besproken in het overleg tussen directeur en bestuurder. Eén school scoort op alle gebieden voldoende-goed, zeven scholen doen dat op vrijwel alle gebieden. Twee scholen scoren zwak, De Boogerd en De Vonk. Op De Boogerd is het leerlingenaantal dermate klein dat een onvoldoende resultaat van één leerling direct effect heeft op de opbrengsten van een groep. De resultaten worden op die school nadrukkelijk op leerlingniveau gevolgd. Ook verbeteracties zijn leerlinggericht. Op De Vonk gaan de resultaten in kleine stapjes vooruit. Ook daar worden de individuele leerlingen apart gevolgd vanuit de vraag of elke leerling voldoende, naar kunnen, groeit. Het kijken naar individuele vaardigheidsgroei verdiept de analyse. De inzet van het digitale ondersteuningsprogramma Dexlex werd op een aantal scholen als zeer positief ervaren. Er is een verzoek gedaan aan het DT dit programma bovenschools aan te schaffen. Scholen waar de resultaten laag uitvallen investeren in hun onderwijs en didactisch handelen. Het gaat dan bijvoorbeeld om klassenbezoeken door directie en/of intern begeleider waaruit adviezen voortvloeien. Daar waar nodig wordt ingezet op meer les- en instructietijd voor een specifiek vakgebied. 17 In het netwerk van intern begeleiders worden successen gedeeld waardoor interventies die werken ook op andere scholen worden ingezet. Scholen werken steeds meer doelgericht vanuit de tussenopbrengsten. Centrale eindtoets Binnen Fectio hebben alle leerlingen van groep 8 in april 2019 een Centrale Eindtoets gemaakt. Acht scholen hebben de CET (Centrale Eindtoets) afgenomen en vier scholen de DIA (digitaal en adaptieve toets). Door omstandigheden bij CITO was het dit jaar niet mogelijk de CET digitaal af te nemen. In onderstaande tabel de scores van de afgelopen drie jaar: 2016-2017 Aventurijn Barbaraschool De Boogerd Camminghaschool Delteykschool St. Michiel t Schoolhuys De Stek Van Harte School De Vlinder De Vonk De Zevensprong 542,1 542,8 535,3 540,7 535,5 535,6 535,1 536,8 537,6 538,3 536,5 539,2 2017-2018 542,5 539,5 366 541,7 536,6 535,5 530,3 359,3 536,6 362,1 359,2 534,8 CET / DIA Landelijk gemiddelde Fectiogemiddelde Verschil 535,1 2,6 534,9 / 360 2018-2019 542,5 537,5 368 539,4 536,9 536,7 535,0 360,9 538,9 359,7 361,1 536,9 CET / DIA 535,7 / 360 537,7 537,2 / 361,6 537,9 / 362,4 2,3 / 1,6 2,2 / 2,4 Schuingedrukt is de score van de DIA. Goed = ruim boven het landelijk gemiddelde Voldoende = op of boven het landelijk gemiddelde Zwak = op of boven de ondergrens Onvoldoende = onder de ondergrens Fectio scoort boven het landelijk gemiddelde. Beide gemiddelde Fectioscores liggen op HAVO-niveau. Dit mogen wij verwachten omdat de bevolking in de gemeenten Houten en Bunnik gemiddeld hoger is opgeleid. Vier scholen scoren boven de bovengrens (Aventurijn, Boogerd, Camminghaschool en Van Harte School). Twee scholen scoren op of boven de ondergrens. Geen van de scholen scoorde onder de ondergrens. Op basis van de halfjaarlijkse toets liep ’t Schoolhuys het risico op een onvoldoende score. Door interventies in de periode tot de eindtoets hebben de leerlingen deze toets net boven de ondergrens gemaakt. Op De Vlinder zijn de scores van drie leerlingen met een IQ lager dan 80 volgens de regelgeving na deelname uit de schoolscore gehaald. Op meerdere scholen hebben leerlingen met een hoog advies (VWO) de toets slecht gemaakt (op niveau van laag VMBO); dit had alles met motivatie te maken. Een aantal leerlingen met een laag advies heeft de toets door stress opvallend lager gemaakt. Over het algemeen maakten de leerlingen de toets volgens verwachting. 17

18 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication