18

Jaarverslag KS Fecti o 2019 | Verslag bestuur In 2020 zullen beide eindtoetsen in het netwerk van intern begeleiders geëvalueerd worden. Voor elke school ontstaat dan de mogelijkheid om voor de periode 2021-2024 een andere eindtoets te kiezen (CET of DIA). 2A.5 Inspecti e In 2019 heeft de inspecti e ’t Schoolhuys bezocht voor een kwaliteitsonderzoek. De inspecti e heeft de school het basisarrangement toegekend. Daarmee voldoen alle Fecti oscholen aan het basisarrangement. Aventurijn heeft eerder de toekenning ‘goed’ ontvangen. 2A.6 Passend Onderwijs Op 1 augustus 2014 is de Wet passend onderwijs ingevoerd. De wet geeft aan dat alle scholen zorgplicht hebben en dat zij elke aangemelde leerling een passende plek moeten bieden. Dat kan op de eigen school maar het kan ook binnen een andere school van het samenwerkingsverband. Regulier of speciaal, de plek moet passend zijn bij de onderwijsbehoeft e van het kind. Het aantal verwijzingen naar het speciaal (basis)onderwijs was in 2019 als volgt: School Aventurijn Barbaraschool De Boogerd Camminghaschool Delteykschool St. Michiel ‘t Schoolhuys De Stek Van Harte School De Vlinder De Vonk De Zevensprong Totaal 3 1 1 1 5 2 14 1 1 1 8 2016 2 1 2017 3 2018 1 2019 1*) 2 2 1 1 1+1*) 1 1 3 10 1 3 6+2*) *) Twee leerlingen zijn vanuit groep 7 naar Voortgezet Speciaal Onderwijs verwezen 18 Procentueel blijft ons verwijzingspercentage laag in vergelijking met het totale leerlingenaantal (kleiner dan 0,5 %). Per school bekeken heeft De Vonk een wat groter verwijzingspercentage op basis van het aantal leerlingen op de school, ook in de trend gezien. Verder valt op dat drie scholen (De Boogerd, St. Michiel en Van Harte School) over de jaren heen niet hebben verwezen. De scholen die in het samenwerkingsverband ZOUT vallen (Bunnik-Odijk-Werkhoven) hebben in 2018 vier leerlingen verwezen. De overige scholen, vallend onder het samenwerkingsverband Profi Pendi, hebben twee leerlingen verwezen. Een zeer laag verwijzingspercentage dit jaar. Opvallend zijn de twee leerlingen die vanuit het reguliere basisonderwijs (groep 7) naar het voortgezet speciaal onderwijs zijn gegaan. Beide scholen hebben hun onderwijs gedurende de schoolloopbaan van deze leerlingen dermate passend gemaakt dat beiden in het reguliere basisonderwijs begeleid konden worden. Binnen de beide samenwerkingsverbanden staat Fecti o bekend als sti chti ng die weinig leerlingen verwijst. Er wordt goed ingezet op ti jdige interventi e in de vorm van MDO (multi disciplinair overleg). Door ti jdig de begeleiding van een kind op maat in te richten kan een verwijzing worden voorkomen. De basisondersteuning van de scholen is op orde. Het team van intern begeleiders werkt veel samen binnen Fecti o. Naast de werkzaamheden voor de eigen school zett en zij zich ook in voor gezamenlijke ontwikkelingen.

19 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication