Jaarverslag KS Fecti o 2019 | Toekomst en conti nuïteit 4B Overige rapportages 4B.1 Rapportage intern beheersings- en controlesysteem De begroti ng is een taakstellend budget waarvoor de budgethouders gemandateerd zijn. Om de taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden bij de budgethouders neer te kunnen leggen moeten zij voldoende mogelijkheden hebben om informati e te krijgen over de realisati e van de begroti ng en moeten zij de lasten kunnen beheersen. Zowel de personele mutati es als de materiële mutati es (facturen) worden digitaal doorgegeven en verwerkt in de administrati e. De realisati e is te benaderen via het online management informati esysteem COGIX. Hierin zijn de fi nanciële gegevens te raadplegen op het gebied van baten en lasten. De informati e wordt dagelijks ververst. Uiterlijk de 15e van de maand is de periode tot en met de vorige maand volledig geboekt en is betrouwbare informati e beschikbaar. Via het online informati esysteem is voor bestuur en scholen ook personele informati e beschikbaar in zowel omvang (ft e’s) als in geld (loonkosten). 4B.2 Risicomanagement Het risicomanagement wordt momenteel vernieuwd. Het begin is gemaakt, er is een lijst met relevante risico’s opgesteld. Momenteel zijn de Financieel Medewerker en de Business Controller bezig met bepalen hoe deze risico’s het beste beheerst kunnen worden. Er zijn vier mogelijkheden waaruit gekozen kan worden: vermijden van risico’s, overdragen van risico’s, beperken van kans en/of impact van risico’s en het accepteren van (rest)risico’s. Vermijden van risico’s - Aansprakelijkheid juridisch dichtti mmeren - Processen aanpassen of beëindigen - Scholen sluiten 40 Overdragen van risico’s - Verzekeringen afsluiten - Risicovolle acti viteiten onderbrengen in een aparte rechtspersoon - Risico’s overhevelen door samenwerkingsverbanden aan te gaan Beperken van kans en/of impact van risico’s - Aanstellen en onderhouden van excellent Administrati eve Organisati e personeel - Duidelijke beschrijving van risicovolle protocollen en/of processen - Consistente monitoring en evaluati e IMPACT Accepteren van (rest)risico’s - Bewaken van de balans tussen betaalbaarheid en onbetaalbaarheid van de beheersingsmaatregelen - Toereikende fi nanciële buff ers aanleggen en aanhouden Het laatste punt is het aanleggen en aanhouden van toereikende fi nanciële buff ers. Er zullen risico’s zijn die wij moeten accepteren en waarvoor wij een fi nanciële buff er moeten creëren. Op basis van de fi nanciële buff ers die wij aanhouden kunnen wij het minimale vermogen van de sti chti ng bepalen. Hieronder worden vijf relevante risico’s en bijbehorende beheersmaatregelen voor Fecti o weergegeven. We beperken de vijf risico’s door consistente monitoring en evaluati e. Alle relevante risico’s zullen op deze manier worden weergegeven in het vernieuwde risicomanagement dat in 2020 wordt opgesteld. KANS