Jaarverslag KS Fecti o 2019 | Toekomst en conti nuïteit Omschrijving risico Lerarentekort Impact Kans Risico Maatregel Groot Groot Zeer groot Fecti o blijft acti ef in haar werving en selecti e om haar vaste formati e rond te krijgen. Er gaat geïnvesteerd worden in HRM waaronder aantrekkelijk werkgeverschap zoals secundaire arbeidsvoorwaarden. Verder maakt Fecti o gebruik van de mogelijkheid om vierdejaars studenten en zij-instromers in de formati e op te nemen. Omschrijving risico Tekort aan vervangers Impact Kans Risico Maatregel Groot Groot Zeer groot Fecti o is lid van Transvita en vangt hiermee ongeveer de helft van de vervangingen op. Blijven zoeken naar meerdere mogelijkheden om vervangingen op te vangen zoals inzet gepensioneerden of inhuur externen. Omschrijving risico Terugloop leerlingen Impact Kans Risico Maatregel Groot Middelgroot Groot In elke managementrapportage het leerlingaantal actualiseren en prognoti seren. Op basis hiervan waar nodig maatregelen nemen om groei of krimp (per school of sti chti ngsbreed) op te vangen. Omschrijving risico Werkdruk leraren/directi es Impact Kans Risico Maatregel Groot Middelgroot Groot Aannemen vakdocenten, eventmanagers etc. vanuit werkdrukgelden om druk bij leraren te verlichten. Gedurende 2019 is er elk kwartaal een fi nanciële rapportage opgeleverd aan de RvT die zij heeft besproken met de bestuurder. In de rapportage worden de actuele realisati e, de goedgekeurde begroti ng en eventuele verschillen aangegeven. Indien nodig worden verdiepende vragen gesteld door de RvT en worden deze toegelicht door de bestuurder. Deze rapportage is een belangrijk middel om toe te zien op de doelmati ge besteding van de rijksmiddelen. Na vier kwartaalrapportages volgt het jaarverslag en ook hier neemt het toezichthoudend orgaan de cijfers en de uitleg kriti sch door. De RvT heeft invloed op de begroti ng, kwartaalrapportages en het jaarverslag en heeft een duidelijke rol in de beheersing van fi nanciën. Omschrijving risico Onzekerheid renovati e, verbouw gebouwen en samenwerking met gemeente Impact Kans Risico Maatregel Groot Klein Middel groot Regelmati g contact/overleg met de gemeente inplannen over de status van eventuele nieuwbouw- of renovati ewerkzaamheden. 4B.3 Rapportage toezichthoudend orgaan De RvT is in 2019 zes keer bijeengekomen in regulier overleg met de bestuurder en daarnaast een aantal keer op specifi eke thema avonden. De belangrijkste onderwerpen en besluiten van 2019 staan vermeld in paragraaf 1.4. Het toezien op de doelmati ge inzet van middelen door de RvT begint met het vaststellen van de begroti ng. De RvT neemt de begroti ng kriti sch door, stelt vragen en stemt (eventueel na aanpassingen) de begroti ng vast. Twee leden van de RvT bereiden dit in detail in een aparte sessie met de bestuurder voor, tezamen met vertegenwoordiging vanuit het bestuursbureau. Daarna wordt de begroti ng behandeld in de reguliere RvT-vergadering en is goedkeuring verleend. Hiermee heeft de RvT ingestemd met de gestelde doelen en de daaraan gekoppelde fi nanciële onderbouwing. 41