19

hee gesteld geen beroepsgroepen op zich te willen uitsluiten, lijkt hiermee te kennen gegeven dat de facto het IT-werk zou worden uitgesloten door de administrae. Dit standpunt is zeer voor kriek vatbaar. Desjds werd onder andere door de toenmalige minister uitdrukkelijk bevesgd dat computerprogramma’s vallen onder tel 5. Deze stellingname werd toen onder meer gesteund op het argument dat een uitsluing van computerprogramma’s onrechtvaardig en discriminerend zou zijn. Evenzeer uit Europese richtlijnen volgt dat computerprogramma’s auteursrechtelijk beschermd zijn en gelijkgesteld zijn van werken van leerkunde in de zin van de Berner Convene. In de rechtsleer wordt dan ook de analyse gemaakt dat computerprogramma’s wel degelijk ook onder de nieuwe fiscale regelgeving vallen. Bovendien rijst de vraag of er een redelijke verantwoording kan zijn deze sector uit te sluiten van de regeling terwijl dit voor andere auteurs niet het geval is… desgevallend voer voor het Grondweelijk Hof. Enkel fiscale auteursrechten “met het oog op exploitae” ervan komen in aanmerking Een derde bijkomende voorwaarde is dat de overdracht van de auteursrechten dient te gebeuren met het oog op de exploitae of het daadwerkelijk gebruik van deze rechten, overeenkomsg de eerlijke beroepsgebruiken, door de verkrijger, licenehouder of een derde. In het geval van een gebeurtenis veroorzaakt buiten de wil van de overeenkomstsluitende parjen, waardoor de werken niet of niet volledig effecef worden gebruikt, wordt het stelsel niet uitgesloten, mits kan blijken dat het van meet af aan het voornemen was het werk te gaan gebruiken. Denken we bijvoorbeeld aan een journalist of fotograaf die x aantal arkels of foto’s hee gemaakt waarvan er uiteindelijk door de verkrijger door omstandigheden slechts een aantal worden weerhouden. Voor auteurs die het beschermd werk uitvoeren in het kader van een arbeidsovereenkomst wordt dit voornemen overigens verondersteld, aldus de minister. de rechthebbenden moeten houder zijn van het kunstwerkaest, zoniet hun auteursrechten overdragen of in licene geven voor mededeling aan het publiek, voor openbare uitvoering of opvoering, of voor reproduce houder zijn van het kunstwerkaest Een volgende bijkomende voorwaarde is dat de rechthebbende beschikt over een kunstwerkaest als bedoeld in arkel 6 van de wet van 16 december 2022 tot oprichng van de Kunstwerkcommissie en tot verbetering van de sociale bescherming van kunstwerkers … Deze regelgeving rond het kunstwerkaest dient nog bij K.B. te worden goedgekeurd ; ten laatste op 1 januari 2024 zou deze regelgeving in werking moeten treden. Tot zolang zal, bij wijze van tolerane, worden gebruik gemaakt van bestaande kunstenaarskaarten waaruit volgt dat de betrokkene beroepshalve acef is in de kunsten. zoniet auteursrechten overdragen of in licene geven voor mededeling aan het publiek, voor openbare uitvoering of opvoering, of voor reproduce Deze bijkomende voorwaarde betre de restcategorie ingeval geen kunstwerkaest voorhanden is. voor mededeling aan het publiek … Onder mededeling aan het publiek moet worden begrepen mededeling via om het even welke vorm of wijze (materiële papieren, digitale plaormen, via tv of radio, ...) aan een “publiek”, waaronder op grond van Europese rechtspraak wordt verstaand een onbepaald aantal potenële kijkers, een groot aantal personen. Op te merken valt dat uit rechtspraak van het Europees Hof van Juse volgt dat het plaatsen van een werk op een website die vrij kan worden gedownload en met toestemming van de auteur op een andere website is gepubliceerd, onder “mededeling aan het publiek” valt. NIEUWSBRIEF KVABB - Nr. 04.2023 - Pag. 19

20 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication