Reeën doen het goed op onze buitenplaatsen De populatie reeën in de binnenduinrand van Alverna tot en met Buitenplaats Leyduin doet het goed. Onze boswachter Jeroen Engelhart telt elk jaar de reeën en het aantal is van ongeveer 10 in 2014 gegroeid wel meer dan 20 in 2020. Ook op de Overplaats in Heemstede en in het Bennebroekbos lopen koppeltjes reeën. Bij het beheer wordt er rekening gehouden met de dieren. Bijvoorbeeld bij het maaien van graslanden. We weten dat jonge reeën in weilanden achter gelaten worden door de geit. Voordat we op Alverna een weiland maaien, wordt het veld afgezocht op jonge dieren. En bij het bosbeheer worden de wissels, het padenstelsel van de reeën, vrijgehouden. Dit zijn immers hun vluchtwegen. Ook is het belangrijk dat er ruige stukken zijn, waar ze zich overdag kunnen verbergen. Ook toezicht is belangrijk, want een loslopende hond in een reeëngebied, leidt tot een enorme paniekreactie bij reeën. Tijdens de vlucht kunnen ze ergens tegen aan lopen of geraakt worden door een auto. Op Leyduin kan iedereen van zonsopgang tot zonsondergang van de reeën genieten. Filmpje. 10