Schotten beschermen oevers Oosteinderpoel! Langzaam verdween ons natuurgebied Oosteinderpoel bij Aalsmeer in de Ringvaart. Letterlijk. Daar is nu een stokje voor gestoken. In samenwerking met Hoogheemraadschap van Rijnland zijn maatregelen genomen. De drassige veenoevers zijn beter beschermd, waardoor er meer water- en oeverplanten zullen groeien en de waterkwaliteit krijgt ook nog een impuls. We plaatsten houten schotten om de golfslag op de onbeschermde veenoevers tegen te gaan, waardoor deze niet meer losslaan. Achter deze vooroever ontstaat een ideale situatie voor water- en oeverplanten zoals fonteinkruiden, waterpest en vederkruid. In de schotten zitten openingen voor vissen. Het rustige water daar is ideaal als paai- en kiemgelegenheid en een veilige plek voor jonge visjes. Natuurgebied Oosteinderpoel bestaat uit een mozaïek van eilandjes en kreken. De veenweitjes in het gebied zijn betoverend mooi met wel vier soorten heide en grote en kleine veenbes. Filmpje. 11