Vrijwilligerswerk kon (een beetje) doorgaan Onze afdeling Betreken bij Groen ondersteunt de vrijwilligers in 152 groepen verspreid over heel NoordHolland. En in 2020 was alles anders, althans alles waar meer dan één mens bij betrokken was. Vrijwilligerswerk is vaak een groepsactiviteit en door de corona-pandemie moest er anders gewerkt worden. Aangezien wij nauw betrokken zijn bij het werk van die duizenden vrijwilligers hebben we veel contact met hen gehad. Werk dat alleen of in kleine groepjes werd gedaan, zoals natuuronderzoek of de weidevogelbescherming, kon gelukkig doorgaan. Om de vrijwilligers te ondersteunen bij wat wél kon, werden protocollen opgesteld en bij het uitlenen van gereedschap ook schoonmaakmiddelen geleverd. Zo kon zoveel mogelijk werk, toch uitgevoerd worden. Werkdagen met grote groepen en ook de Nationale Natuurwerkdag op de eerste zaterdag van november, konden helaas niet doorgaan. Ook de cursussen werden afgelast en daarom werd begonnen met het maken van filmpjes om uitleg te geven bij de uit te lenen machines. 27