Groeiend veen in Ilperveld In het Interbestuurlijk Programma (IBP) Vitaal Platteland project ‘Groeiend Veen Ilperveld’ onderzoeken we de mogelijkheden om via natuurlijke processen veenbodems te laten groeien, de natuur te laten herstellen en CO2 vast te houden. We willen in de praktijk ervaring op doen; streven is eind 2025 tenminste 50 ha groeiend veen in ontwikkeling te hebben. In najaar 2022 hebben we het boek ‘Groeiend Veen in Laag Holland’ uitgebracht om te laten zien hoe het veenweidegebied er in de toekomst uit kan zien. Het geeft inzicht in de natuurlijke rijkdom, variatie en schoonheid van groeiend veen en hoe dat kan helpen om CO2 uitstoot te voorkomen en zelf vastleggen. We organiseerden een kennissessie voor veenbeheerders en een webinar voor ongeveer 100 geïnteresseerden. Kansrijke zoekgebieden voor groeiend veen in kaart gebracht en we hebben onze pachters bijgepraat. Inrichtingsplannen zijn in voorbereiding. En tot slot hebben we de contouren voor een Ontwikkelperspectief Groeiend Veen opgesteld. Dit dynamische document zal gedurende het project steeds verder vorm krijgen.