Maatregelen vanuit Weidevogelfonds In 2022 organiseerden we een actie voor bescherming van onze nationale vogel: de grutto. De grutto heeft dringend hulp nodig, want de populatie grutto’s neemt in een schrikbarend tempo af. Als het zo door blijft gaan, sterft dit boegbeeld van het Noord-Hollandse boerenland uit. Duizenden natuurliefhebbers brachten met donaties in ons weidevogelfonds samen meer dan € 71.000 bij elkaar! Een prachtig resultaat, want hiermee kunnen onze boswachters extra bescherming bieden met allerlei maatregelen in hun natuurgebieden. In de regio Westfriesland bijvoorbeeld, waar boswachter Roelf Hovinga in 2023 direct aan de slag gaat. Zo komt er een plas-drasgebied in Westerveer voor meer voedsel, passen we de waterhuishouding in Wadweere aan en installeren we een pomp in de Kolk van Dussen om het waterpeil te optimaliseren. Met plaatsing van wildcamera’s en training van vrijwilligers zorgen we voor extra veiligheid tegen predatoren. Hiermee krijgen de weidevogels nog een extra steuntje in de rug het aankomende broedseizoen.